Saturday, February 16, 2008

اذا بليتم فاستتروا

السلام عليكم

طبعا كالمعتاد مش عارف ابتدي الموضوع ازاي لكن هندخل في الموضوع علطول لكن الحقيقة احب قبل ما ادخل في الموضوع اشكر ربنا و احمده على نعمتين غاليين قوي النعمة الاولي الا و هي نعمة الاسلام و النعمة التانية هي نعمة العقل و اللي بجد دول نعمتين غاليين اوي و اتمنى ان الناس تكون مقدرة قدر النعمتين دول علينا لان يبدو ان في ناس معدمة من الاتنين اصلا و هي ديه نقطة كلامنا النهاردة


الحوار كله ان كنت و بعض من زمايلي اشتركنا في مدونة اسلامية اللي هي نور الاسلام و اللي كان هدفنا منها ان احنا نحاول نتعرف اكتر على دينا الاسلامي بطريقة بسيطة و منهجية في نفس و الوقت

المهم في احد التدوينات دخل شخص يشتم و يسب الدين الاسلامي و سيدنا محمد و يتهمنا بالجهل ان احنا مقتنعين بالخرافات ديه على حد تعبيره يعني الا ان طبعا المشكلة ان الشخص ده مش شخص عادي الشخص ده شخص من المثليين و مش اي مثلي دا مثلي قوي كمان و للي ميعرفش المثليين دول يعني ايه دول اللي هما الشواذ جنسيا الا انهم اختاروا اسم اخف شويه

الحقيقة ان الشخص ده يعني مش عارف اقول عليه الحقيقة بس يعني مثال على الشخص اللي معدم من النعمتين اللي اتفقنا عليهم الا و هم الاسلام و العقل و الحقيقة انا دخلت المدونة عنده علشان اشوف البني ادم ده بيفكر ازاي و طبعا بغض النظر عن حالة الاشمئزاز اللي اعترتني اثناء تصفحي لمدونته (لانكوا عارفيين السبب طبعا يعني) اني لقيت ان في كمية كبيرة جدا من التناقض في افكاره و ديه هتُلاحظ بعد قراءة تدوينات قديمة مقارنة بالجديد منها الا ان الحقيقة انا مش ينرفزني اد ان هوا مثلي او شاذ جنسيا بمعنى اصح لاني كنت حاولت قبل كدا اني التمس العذر للناس ديه على اساس انهم مرضى مرض عضوي يعني لان في الحالة ديه هيبئوا مرضى و ليس عليهم من حرج و المطلوب هوا علاجهم الا ان الحقيقة بعد بحث لقيت ان حتى اذا كان في مرض عضوي عمره ما يكون سبب في انهم يسلكوا سلوك زي ده حتى ان لو ان الاشخاص دول اتعرضوا في ماضيهم لتجارب سيئة كانت ممكن تكون هي السبب في انهم يبئوا كدا يعني لاني شوفت امثلة للناس في بعض البرامج الي كانت بتتكلم على حوار زي كدا تعرضوا لحاجات و تجارب سيئة في ماضيهم و مكنتش سبب في انهم يقوموا بالافعال ديه ( مهو مش كلهم بئى هنتلمسلهم العذر بتاع عمارة يعقوبيان دا اذا كان عذر اصلا ) فا بعد بحثهم في الاسباب المختلفة اللي ممكن انها تكون سبب في الحوار ده لقوا ان الشذوذ اللي هما فيه ده هوا انحراف او انحدار اخلاقي و قيامهم باعمال منافية مش هقول للدين الاسلامي بس لأ ديه منافية اصلا لفطرة الانسان اللي خلقنا بيها ربنا يعني اذا كان منهم زي اخونا ده من لا يؤمنون بالدين الاسلامي او اي عقيدة تانية فان اصلا الفطرة اللي خلقنا عليها ربنا هي اللي بتخلي بعض الحاجات مستحيل نقوم بيها لان ده مخالف للفطرة اللي خُلقنا عليها كلنا كقول رسول الله صلى الله عليه و سلم في الحديث الشريف " ما من مولود إلا يولد على الفطرة " ( طبعا على اختلاف الحاجات اللي فطرنا عليها سواء بالنسبة للعقيدة او على بعض السلوكيات المعينة ) علشان كدا هنا في نقطة مهمة جدا و هي ان اذا كان المفروض ان الانسان مننا ولد على الفطرة و ان هناك بعض الاشخاص اللي بيقوموا ببعض الاعمال ديه فدا في نظري على الاقل شايفهم انهم هيحطهم في مستوي اوضع او اقل من مستوى البشر او الانسان السوي لان الحجات اللي فُطرنا عليها ديه حاجات كانت من شأنها انها تعلو بقدر الانسان و تطهره من حاجات ممكن تحط من قدره

نرجع بئى للشخص ده .. الحقيقة اني استغربت جدا حاجة ان زي ما هوا واضح من عنوان البوست اذا بليتم فاستتروا الا اني لقيت ان الشخص ده بيفخر بكونه مثلي او شاذ و شايف ان ده حاجة كدا زي حق مكتسب و مش شايف ان هوا بيعمل حاجة غلط طبعا ممكن ييجي كتير من الناس و يقولوا ( زي ما شوفت في ردهم على سؤال في تاج معين ) ان قيام الناس بسلوك زي ده هي حرية شخصية و كل واحد حر في افعاله و ان احنا بكلامنا ده رجعيين و متخلفين و الكلام الفاضي ده فهرد اقولهم اه ماشي حرية شخصية بس حرية شخصية في حاجات مش بتأثر على اخلاقيات و سلوكيات المجتمع اللي احنا عايشيين فيه كلنا اللي عايز اقوله ان الافعال اللي بيقوم بيها الناس ديه مش من حقهم انهم يقوموا بيها اصلا لانها لا تتفق مع سلوكيات المجتمع اللي هما عايشيين فيه لاننا احنا هنا مش في اوروبا او امريكا اللي يمكن يكون للاشخاص دول حرية في ممارسة الرذيلة بالرغم من ان حتى في الدول ديه الناس دول غير مقبولين بالمرة لان السلوك اللي بيقوموا بيهم زي ما اتفنا منافي اصلا لسلوك البشر عموما و بيتسببوا في فساد المجتمع اكتر من الفوايد اللي بيقدموها دا طبعا غير الامراض اللي هما بيكونوا سبب فيها بسبب شذوذهم ده و ده ممكن تلاقوه في المقال ده المهم زي ما قولت ان رفضنا للناس دول عمره ما كان رجعية او تخلف او حتى كبت للحريات الشخصية الا ان الحريات ديه مش لازم تكون على حسابنا و حساب اخلاقيات مجتمعنا و اخلاقيات شبابنا و صحتهم كمان يعني من الاخر الناس دول مرفوض تماماً وجودهم في مجتمعنا زي ما هوا مرفوض وجودهم في اماكن كتيره في العالم

كل ما ندخل في جزئية نسرح شويه انا عارف بس خلونا نرجع تاني للشخص المريض عقليا ده و اللي بجد انا حزين جدا ان شخص زي ده خد من وقتي الوقت ده كله اصلا لان هوا شخص اقل من اني اضيع وقتي معاه لكن الحقيقة طريقة المستفزه استفزتني و خلتني اكتب الموضوع ده و خصوصا بعد زيارتي الاخيرة للمدونة اللي هوا عاملها لقيت ان البوست الاخير في مقدار من الاساءات و الصور المسيئة اللي ميقدرش اي شخص مسلم يستحمل رؤيتها اصلا الا ان بالرغم من انها حاجة مستفزة جدا الا انها ممكن تكون مش مستفزة اوي لو اخدنا في الاعتبار ان الشخص اللي صدرت منه الحاجات ديه صاحب عقلية مريضة و شخص مشتت عايش في اوهامه و محاولش يدور بجدية عن اجابات لأسئلة اللي ممكن تكون محيراه لكن يبدو ان هوا اصلا مش عايز يفهم و عجباه السكة اللي هوا ماشي فيها فاذا كان كدا فاعتقد ان هوا يبطل ادعاء عكس كدا بأن هوا صاحب افكار و مبادئ و وجهة نظر لان هوا اصلا غير قادر ان هوا يرد او يناقش و جهات نظرة ديه و ده كان بعد هروبه من الرد على بعض تعليقاته المتخلفة و اذا كان كلامي ده هيوصل للشخص ده فنصيحتي ليه ان هوا يأما يحاول يهتدي للطريق السوي و الهداية ديه طبعا من ربنا و انه يحاول يستخدم عقله لان التفكير السليم و المنطقي هوا اللي هيوصله للأجابات اللي ممكن تكون السبب في هدايته اما اذا كان بئى مش عايز اصلا هيفهم حاجة او عجباه اصلا سلوكه كدا و مش عايز اصلا يعتقد فأي حاجة فياريت يريحنا منه تماما و يعرف ان هوا شخص غير مرغوب فيه بالمرة و ياريت يريحنا و يريح المجتمع منه و من امثاله لانهم اشبه بالسوس اللي بينخر في المجتمع بتاعنا اللي هوا مش ناقصهم اصلا و لا ناقص امثالهم فيكفي المجتمع ما فيه من تردي واضح في الاخلاقيات و السلوكيات

من الاخر بئى علشان ننتهي من الحوار ده انا لا التمس اي عذر للناس دول و لا احترم اي شخص لا يحترم عقلية و اخلاق الناس اللي قدامه حتى لو كان يختلف معاهم في الفكر او العقيدة و اذا الاشخاص ديه مش هتحترم حتى اداب الحوار فتجاهلهم هوا احسن حاجة نعملها في حق الناس ديه و احب انهي ببيت شعر كنت قريته في مدونة ممكن يكون فيه الرد على اي واحد بعد كدا مش هيحترم اداب الحوار و النقاش و طريقته في عرض الافكار بالسب و ما شابه و البيت هوا

لَو كلُ كلبٍ عَوى أَلقَمته حجراً *** لأَصبحَ الصخرُ مثقالاً بِدِينـــــــار

ومنْ عاتبَ الجُهَال أتعب نفسه *** ومنْ لام مَنْ لا يعرف اللوم أفسدَا

سلام