Thursday, August 09, 2007

جيد..!!..يا راااجل

بسم الله الرحمن الرحيم

الصورة اللي جايه ديه بصراحة كانت مفاجأة ليه



ايوه انا الحمد لله نجحت في سنة البكالريوس بتقدير 66% عندنا يعني جيد..طبعا المفاجأة كانت في تقدير جيد لاني بيني و بينكوا دي اول مرة اعرف فيها تقديري لان مش كل سنة كنت بطلع صافي..لكن اللي عرفته ان ده مش التقدير التراكمي ده بتاع رابعة بس و التراكمي لسه هعرفه بعدين و بالمنظر اللي مشيت بيه طول السنين في الكلية فأكيد هتصفى على مقبول عموما كل اللي يجيبه ربنا كويس انا مش هكون زعلان على تقديري بالرغم من انه ممكن يكون سبب في عوائق ممكن تقابلني في حياتي العملية و خصوصا ان المقياس في بلدنا في الغالب بيبئى بالورق و مش بالكفاءة الفعلية للشخص

_____________________________________________


دا كان اولا اما ثانيا بئى فهو حاجة كنت عاملها ممكن تكون الناس استغربتلها و هي الاستطلاع اللي في السيد بار و هو استطلاع كان بيسأل هو انت لابس نظارة و لا نظرك ستة على ستة و سبب الاستطلاع ده لما كنت شوفت صور لبعض مقابلات المدونين و لقيت ان كان في كتير منهم لابسين نظارات فطبعا اللمبة نورت و قولت هو كلنا بنلبس نظارات علشان بنقعد قدام الكمبيوتر كتير و على طول نظرنا بيضعف بسبب الشاشات و القعدة لفترات طويلة و خصوصا كمان لاني نسيت اقولوكوا اني من اصحاب النظارات بردو و بسبب القعدة لفترات طويلة دايما الوالدة تقولي يا ابني نظرك حافظ على الشويه اللي بقايلنك فيكون ردي المعتاد ضربوا الاعور على عينه

اما بئى عن نتايج الاستفتاء فكانت في صالح النظرية لان جاوب على الاستفتاء ده تلاتين بني ادم

حداشر منهم قالوا ايوه احنا لابسين نظارات و دول طبعا حبايبي لاني بعز اللي لابسين نظارات بصراحة مع ان الناس بتفتكرنا دحيحة او بمعنى اصح جيجز (الكلمة ديه هيفهموها طبعا اللي يفهموها حاجة كدا امريكاني) المهم ده طبعا مش صحيح و الا مكنش دا يبئى حالنا ادي اخرها تجارة..و العشرة دول كانوا بيمثلوا الاغلبية بنسبة 37 في الميه

اما المجموعة التانيه كان عددهم 8 و دول اللي قالوا ان نظرهم 6/6 طبعا ربنا يكملهم بنظرهم لان احنا اصحاب النظارات مدركين تماما معنى كلمة النظر دا انا بدعي و الله على طول للراجل اللي اخترع النظارات..فطبعا ربنا يكملكوا بنظركوا كمان و كمان

اما عن المجموعة التالتة فكانت للي لابسين عدسات و دا يا عيني كان شخص واحد بنسبة 3 في المية و غالبا هتكون بنت لانهم بيخافوا ان النظارة تكون شكلها مش حلو بالنسبة ليها مع ان ده مش صحيح لاني بردو بصراحة بحترم البنت اللي لابسة نظارة اكتر و محدش يسأل ليه هو كدا الطيور على اشكالها تقع حاجة غريبة اوي..طبعا انا مش معترض على العدسات بس اعرف انها ممكن تسبب مشاكل للعين حساسية و ما شابه المهم مش دخلنا دلوقتي

اما بئى المجموعة الرابعة فديه المجموعة اللي انا متغاظ منها جدا و محترمهم جدا جدا بالرغم من غلاستهم سورري يعني المهم دول كانوا الحتة بتاعة بتسأل ليه و كان عددهم عشر بني ادمين و كانوا بنسبة تلاتة و تلاتين في الميه..متغاظ منهم ليه بئى لان بالرغم من اني كاتب العنوان جاوب و متسألش ليه الا انهم اصروا على انهم يختاروا بتسأل ليه طيب حد فيكوا يقولي طيب انت حاتطها ليه اصلا هقولوا علشان اعرف الناس دول و اشوف كام واحد هيعمل كدا ليه بئى لاني بحترم الناس دول زي ما سبق و قولت لان فضولهم غلب اتجاههم للاجابة على السؤال و دول اللي عايزين يعرفوا سبب كل حاجة و مينجرفوش ورا الاجابة بسرعة دون المعرفة الحقيقية اللي دفعتني لطرح السؤال ده و دا طبعا شيء كويس لان الفضول لمعرفة سبب كل حاجة عمرها ما كانت شيء سيء الا انها متعبة جدا يعني مثلا كانوا هيعملوا ايه لو مريحتهمش و قولتهم على السبب

الحوار ده عايزين تعتبروه تهييس براحتكوا ولا انتوا نسيتوا عنوان المدونة

عموما تحياتي لكم جميعا

سلام




18 comments:

Bella said...

الف مبروك النجاح
وربنا يوفقك دايما

بمناسبة النظارات

انا كمان تبع نقابة لابسي النظارات

هههههههههههه

Bella said...

نسيت اقول لك صحيح

مايتيجي تتفضل عندنا في جروب لغتنا الجميلة

http://www.facebook.com/group.php?gid=17678674392

الوصفة سهلة والوصفة هايلة

مافيش اي حجج

ههههههههههه

Shreef said...

Bella

الله يبارك فيكي و ربنا يوفقنا كلنا..و كويس انك طلعتي من نقابة لابسي النظارات مش قولتلك بعز الناس دول..و بالنسبة للجروب ان هنضم حالا لاني من اشد المهتمين بلغتنا الجميلة و هي على الفيس بووك كمان مصلحة و يبدو انك على الفيس بووك خلاص نبئى اصحاب كمان..يلا اشوفك هناك..سلام

يا مراكبي said...

ألف مبروك النجاح وعقبال الثانوية العامة

فين البيسبسي؟ هي المدونة ناشفة كده ليه؟

أنا على فكرة لبست نظارات من سنتين بس .. وشكلها كده بسبب الكومبيوتر برضه .. مش عارف إيه العلاقة؟

Shreef said...

يا مراكبي

حلوة يابشمهندس..بس ثانوية عامة ايه ما هي اللي جابتنا ورا عموما خلوني اكره حاجة اسمها تعليم..و اطلب اللي انت عايزه يا بشمهندس و المدونة تجبهولك لغاية عندك و نقعد نشرب سوا على باب المدونة..و على كدا بئى النظرية طلعت مظبوطة و ممكن فعلا تكون بسبب الكمبيوتر لان بالرغم من نظافة شاشات الكمبيوتر الا انها ليها تأثير بسبب القرب منها عموما ربنا يستر على شويه النظر اللي فاضلين..شرفتني يا بشمهندس..سلام

عاشقة الوطن said...

شريف

ازيك
الف الف مبروك النجاح يابنى
ايه ده بجد نجحت
طيب الف مبرووووك
وعقبال ماتشتغل كده وتنجح فى شغلك كمان

اما بالنسبة للنضارة فانا كمان بلبس نضارة بس للمذاكرة والكمبيوتر
وكفاية عليها كده

ويسيدى هيس زى ماانت عاوز عادى

وربنا يوفقك فى التقدير التراكمى ان شاء الله

سلااااام

محمد الوكيل said...

ألف ألف مبروك نجاحك الجميل يا حبيبي وربنا معاك..وما تبطلش تفكير لأنك مش مجنون ولا حاجة ^^..
شكراً..
محمد المصري

loza said...

الف الف مبروووووووك على النجاح
ويارب دايما

حبيبة الرحمن said...

الف مبروك :)

والحمد لله عدينا على خير ...جه وقت الاعتماد على النفس وتحمل المسؤليه وده شئ مش سهل ربنا يوفقنا ويسهلها علينا


وبالنسبه للسؤال بتاع النضاره انا كنت من النوع التالت المحترم الفضولى
ولو ماكنتش قولتلنا السبب كنا هنعرفه بردو :d

منتظرين السؤال القادم :)

Shreef said...

عاشقة الوطن

الله يبارك فيكي اه والله نجحت انتي مش مصدقه ولا ايه دا انا جايبلكوا صورة مخصوص و جيد كمان مش اي كلام و ربنا يسهل على الباقي لسه المشوار طويل و يدوب ادي البداية..يعني انتي كمان من الرابطة اصحاب النظارات او هنعتبرك معانا مؤقتا دا باين الشعب كله نظره بئى على اده..شكرا يا رضوى يلا سلام

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

محمد المصري

اولا شرفتني بزيارتك لانها اول زيارة ليك عندنا و نشوفك كدا دايما و الله يبارك فيك يا سيدي عقبالك لو كنت لسه بتدرس و براءه لو كنت خلصت..و بالنسبة لحوار المجنون اوكي مبدئيا بس مش هنتوغل علشان ده موضوع يطول شرحه..سلام يا جميل

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ

loza

امين يا لوزا و ديما كدا ناجحين..شكرا ليكي..سلام

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ

Kitty

الله يبارك فيكي يا كيتي و مبروك ليكي كمان و فعلا دا بئى و قتنا احنا جيه الوقت اللي كل لازم يتحمل مسؤلية نفسه و يتحمل عواقب اخظاءه اللي هتكون في وقت زي دا حرجة جدا..ماشي ماشي مش هتكلم كفاية اللي قولته عليهم و بعدين كنتوا هتعرفوا ازاي لو مقلتش ؟؟ عموما شرفتيني يا كيتي..سلام

beroo said...

علي فكره موضوع التقديرات ده بقي قديم اوي وبعدين دا انت تربيه يعني تحمد ربنا انا اولي تربيه وشكلي كده مش هصمد

sa'7so'7te said...

ya 2alf nhar mabrook 3al bakalorya :)
ana seme3t ennak shbene zay 7alatna
tayyeb msh te3zemna ba2a 3ala mix belshokolata ba2a
2amma 3an elnaddarat f ana bardo mn labse elnaddara bs msh le7e2t eltaswet bs el7a2 yet2al ana mn labseha f elbet bs :) 2amma barra la2

Shreef said...

beroo

اولا شرفتيني يا بيرو بزيارتك الاولى لمدونتنا و انا سعيد جدا انها عجبتك..اما ثانيا تقصدي ايه بانه بئى موضوع قديم يعني مركزش عليه مثلا ولا مبقوش يهتموا بيه لو كنتي وضحتي شويه كان يبئى احسن..اما ثالثا و احب اعرف ايه اللي خلاكي تتوقعي اني في كلية تربية مش عارف مع ان ده مش صحيح انا في كلية تجارة و بما انك انتي اللي في كلية تربية فربنا يقويكي ان شاء الله على الدراسة و خصوصا ان تربية مش حاجة وحشة لان محدش يرفض ان هوا يحمل رسالة العلم و يوصلها للناس ديه بجد حاجة كبيرة اوي اوي لان انتوا يا معشر المدرسين اللي ممكن تخرجولنا نشأ فعلا يعتمد عليه و انتوا فاديكوا بردو تطلعوا ناس مش اد كدا فرسالتكوا كبيرة اوي..عموما اشكرك مرة تانية على زيارتك و تحياتي ليكي..سلام

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ

sa'7so'7te

بالرغم من ان مازلت مستغرب الاسم اللي هوا تقريبا سخسوختي على ما اعتقد بس مش مشكلة الله يبارك فيكي و عقبالك كدا انتي و بقيت الشلة بتاعة صيدلة ربنا يقويكوا ان شاء الله على الدراسة وانا فعلا طلعت شبيني بردو و الحقيقة ان سعدت جدا ان الاقي ناس من هنا لان ده ممكن يفتح لنا حاجات كتير للمشاركة ممكن نقوم بيها و بعدين من العين ديه قبل العين ديه أأمروا تجابوا اطلبوا اللي انتوا عايزينه و يكون موجود دا يشرفني طبعا...و كمان من لابسي النظارات طيب يعني النظرية كل مدى و بيثبت صحتها و فعلا في ناس كتير بتلبس النظارة في البيت بس و متخرجش بيها ابدا مش عارف ليه يمكن خايفين ان يكون شكلها مش حلو مع ان ده مش غالبا صحيح منا كنت كدا في الاول لكن مع الوقت مباش ينفع استغنى عنها خالص بقت زي ضلي دا ساعات كمان بتنام معايا..عموما شرفتيني بزيارتك و يسعدني جدا معرفتكوا فعلا..شكرا..سلام

Anonymous said...

انا من المجموعة الخامسة نظرى ضعف من الكمبيوتر برضه والمفروض انى البس نضارة بس مبلبسهاش عشان بتخنق منها بحس انى فى كبة على دماغى و بعجين انا مبشوفش البعيد والبعيد عنى مش عايزة اعرفه ماله القريب يعنى؟

Anonymous said...

اه و مش بلبس عدسات لنفس السبب كبة على عينى
و الحمد لله ماشية فى طريق العما

Anonymous said...

مبروك النجاح و ان شاء الله التقدير التراكمى يكون يرضيك ان شاء الله.

انا من مجموعة 6 على 6 الحمد لله و بحمد ربنا و ببوس ايدى وش و ضهر ان نظرى تمام الحمد لله.
متخبطنيش عين بقى وحياتك سيبنى ف حالى.
تهييسك تمام أوى إيه العيب فى التهييس؟؟

الخيط الرفيع said...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
مبرررررررررررررررررروك
ولا تقلق التقدير في مصر في الزباله
انا خلصت ومش اشتغلت انا اتفسحت
ومن غير ما حد يبص للشهادة اصلا
جمد قلبك عيزينك زي صاحب توشيبا العربي
وبالنسبه للجزء الاخير
بجد تحفه
بس ليه الاحصائيات قلبت وزارة شئون نفسيه
بس افتكاسة لذيذة
تحياتي واسفه علي الغياب الطويل
تحياتي

Shreef said...

Saso0o

سارة هانم و الله انا معجب بنظرتك للدنيا مبتشوفيش البعيد و كدا كدا مش عايزه تشوفيه اصلا ماله القريب منطق لذيذ و الله لازم نجربه احنا اصحاب النظارات و بعدين انتي مش حباهم ليه بس دا واقع يا بنتي نظرك ضعيف هيجيلك يوم و تلبسي نظارة او على الاقل عدسات عافية و بعدين كبه على وشك ابدا و الله يا جدعان زي مقولتلكوا ديه لذيذة و خصوصا لما تكون على بنت بتخليها كدا..ما علينا و اذا كانت النظارة كبه طيب العدسات ملكيش حجة من الاخر نصيحة النظارات او العدسات المهم نظرك لان النظر بالنضاره احسن بكتير يلا ما علينا...شرفتينا يا ستي بس متبقيش تتأخري علينا كدا تاني...يلا سلام

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ

Queen eraser

اهلا بيكي في مدونتا ديه اول زيارة ليكي فمطقطعيش الزيارة و تشرفينا دايما و حيات عنيكي اللي هما سته على سته على فكرة متخفيش انا مبحسدش ولا بخبط عين و بعدين هخبط عين ازاي و انا عيني اصلا على اد حالها كدا الخبطة مش هتيجي جامدة المهم انا الحمد لله عمري ما حسدت حد على ايه حاجة بالعكس دايما بتمناله الخير زي منا بتمنالكوا عيون ثاقبة للابد و نظر قوي بجد ربنا يحفظلكوا نور عنيكوا..و بعدين التهييس ممالوش ولا حاجة بس بعض الناس بتعتبره كلام فاضي مع انه و الله لذيذ..يلا ما علينا بجد شرفتينا يا ملكة الاساتيك...حلوة الاساتيك ديه..انتوا بتجيبوا الاسامي ديه منين..بهزر يلا سلام

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ

الخيط الرفيع

اهلا بيكي عندنا و بعدين توشيبا العربي مرة واحدة هوا في حد اد الحاج اسمه ايه محمود العربي باين المهم ربنا يسهل و اكون احسن ان شاء الله بس طبعا كله في الاحلام المهم انا فعلا مضايق لان احتمال كبير اجيب مقبول و انا كنت عايز جيد بس هجيب جيد ازاي و انا مستحقهاش اصلا فكدا رضا او المهم ربنا يستر عليكوا يا طلبة مصر و انا اولهم..و بالنسبة للاحصائيات مهي لازم تتحلل فعلشان كدا قلبت جو نفسي في الاخر عموما شرفتيني بزيارتك فعلا اه و متتاخريش علينا كدا تاني...يلا سلام