Wednesday, April 25, 2007

مهو يا اما احنا اللي اغبيا يا هما اللي متخلفين

انا تعبت الحقيقة و انا بدور على اجابة للسؤال ده لاني معرفش الغلط عند مين بالظبط عندنا و لا عندهم...طبعا انتوا عايزين تعرفوا هما مين بالظبط؟؟..ايوه هما دول اللي اسمهم دكاترة في الكليات بتاعتنا و احنا طبعا معروفين اللي مغلوبين على امرنا و بيسمونا الطلبة
من ساعة ما دخلت الكلية ديه (انا في كلية تجارة على فكرة) و انا عايز اعرف هو احنا كطلبة اللي اغبيا و مبنفهمش حاجة و لا الداكترة اللي عندنا هما الي متخلفين و مبيفهموش في البتنجان..انا الحقيقة الاول كنت فاكر ان احنا كطلبة اللي مش عارفين نفهم الدكاترة و العطلة جيه من عندنا احنا دا انا حتى بقول يمكن بقية الطلبة فاهمين و انا بس اللي غبي لان مش معقول ان الداكترة دول مبيفهموش في حاجة دول دكاترة يا عم و ناس خرجت و خدوا الدكتوراه بتعتهم من برا مصر كمان يعني اكيد الناس ديه فاهمة شغلها كويس و مش معقول السنين ديه كلها و الخبرة ديه و يبئوا قراطيس يعني...من الاخر كنت شايف الدكتور ده راجل علامة مُلم بحاجات كتير و شخصية عبقرية فذة...لكن للأسف يبدو اني كنت غلطان فتمر الايام و الشهور و الاقي الحقيقة المفزعة و الاقي ان احنا كطلبة مظلومين و غلابة و الدكاترة اللي مبهدلنا و مطلعين عنينا و اقولكوا كام مثال منهم علشان افضفض مع اني عارف ان جامعتنا و كلياتنا بتضم من الاشكال ديه العشرات بل يمكن المئات يعني تلاقي مثلا دكتور يدخل طول المحاضرة يهزر مع ده و مع ده و ميقولش كلمتين على بعض تقدر تربطهم ببعض و تخلص المحاضرة على شوية كلام بسيط و يقرب الترم يخلص و هوب يروح خبطلك شبترين تلاتة في محاضرة واحدة قبل الامتحان يدوب باسابوعين تلاته (يقلبهم يعني) لأ و مش كده و بس تدخل الامتحان تلاقي كلام غريب اول مرة تشوفه و تحل انت كلام اغرب منه و اللي يذهلك اكتر انك تنجح في الاخر (يا سلاااااام) طيب تيجي ازاي ديه معرفش....ده طبعا غير دكتور تاني يدخل و تلاقي اسلوبه في الشرح و الكلام ينيم بلد بحالها ده حتى لما نعرف انها محاضرته تلاقي الكل مبسوط طبعا يا ريس لاننا هنام و طبعا بما ان اسلوبه بالطريقة ديه فطبعا محدش هيكون صاحي اصلا علشان يعرف هو بيقول ايه...خدوا بئى الاخ ده دكتور اصلا لا يصلح ان يكون دكتور و الكلام ده على لسان واحد من الدكاترة اللي كانوا بيشرفولوا على الدكتوراه بتاعته و الدكتور ده نكتة لان واحد مش فاهم اي حاجة في اي حاجة اصلا ده حتى الكلام اللي بيشرحه في المحاضرة بيكون مجهزه قبل المحاضرة يعني من الاخر يخش يرش الكلمتين اللي عنده و يلحق يخرج بسرعة ده طبعا بعد ما منع الطلبة انها تسأله (ده اذا كانوا هيسألوه اصلا) في الموضوع اللي بيتكلم عليه لانه طبعا مش هيعرف يجاوب و بيتحجج بأن الاسئلة تكون بعد ما يخلص...غير كده او كده ده كمان مثال من الدكاتره اللي عينيهم زايغة و ما ادراك باللي عينيهم زايغة ده غير لسانهم السليط (على ايه معرفش) و صدقوني ما خفي كان اعظم من البلاوي التانيه اللي بتحصل و الدكاترة العاهات اللي بيشرحولنا (سورري يعني على لفظ عاهات بس هما كده فعلا اعمل ايه يعني)...المشكلة يا اخي ان احنا اللي دايما اللي منفهمش و غوغاء و رعاع و كلام كتير مليان حقد طبقي من اللي بيسممونا بيه و الغريب كمان ان عمر ما بييجي على دماغهم ان هما اصلا اللي مش عارفيين يشرحوا او مش عارفين يوصلوا المعلومة للطالب و دايما الطالب هو اللي غلطان و مبيفهمش و كل واحد فاكر نفسه مؤسس علم الاقتصاد الحديث و مش مدركين انهم سبب من اسباب تدهور النظم التعليمية في مصر
لكن ده مش معناه ان كل الدكاترة بالمنظر ده اطلاقا في بعض الدكاتره محترمين جدا جدا و على درجة كبيرة من العلم و من الناس اللي بتعامل الطلبة كبني ادميين بتحترم اختيارتهم و ارائهم و بيشجعوا الطلبة على المشاركة و يجبروك انك تحترمهم بسبب معاملتهم ليك او حتى بسبب علمهم الغزير يعني مثلا افتكر دكتورة عندنا كان لسانها متبري منها و تبهدلنا اخر بهدلة لكن بصراحة كمادة علمية ملهاش حل عبقرية بجد او عندك دكتور تاني يمكن مبنفهمش منه اوي لكن بيعاملنا بطريقة محترمة جدا لكن للأسف ساعات مبنقدرش اللي بيحترمنا و بنفتكروا ضعف و نبهدل فيه (احنا كده منعرفش نحترم اللي يحترمنا).. فالدكاترة دول هما اللي بيصبرونا على ام نخلص و خصوصا ان احنا اخيرا في اخر ترم و هننجح ان شاء الله احتمال كبير يعني
و على فكرة احنا مش طلبة و حشة اوي احنا ناس بنحضر تقريبا كل المحاضرات و بنعمل اللي علينا (على قد ما نقدر) لكن يبدو ان مفيش فايدة...انا اسف ان كنت طولت عليكوا بس حبيت اشاركوا في اللي كلنا بنمر بيه من معاملة مع علمي التام بوجود امثلة افظع بكتير من كده في كل جامعتنا المصرية...و المفروض ان بعد ده كله ميجوش يطلبوا انجازات مننا و علم لانهم المفروض مينتظروش حاجة بعد كل اللي بنمر بيه ده (لان ببساطة شديدة فاقد الشيء لا يعطيه)...اللي انا حكيته على فكرة جزء ضئيل من المهازل اللي بتحصل بس زي ما قولتلكوا بفضفض و مازلت ابحث عن اجابة للسؤال ده
احنا اللي اغبيا و لا هما اللي متخلفين؟؟

25 comments:

usama hamdi said...
This comment has been removed by the author.
usama hamdi said...

ازيك يا(سيد)شريف يارب اشوفك كده (بيه)وربنا يوفقك وتلاقي اجابه علي السؤال

Shreef said...

اسامة باشا شوف خليتك باشا مع انهم يا اخي لغوا البهوية و البشوية كمان بس مش مشكلة...مهو انا يعتبر لقيت اجابة السؤال بس انت اللي ملقولتلناش رأيك ما احنا كلنا في الهوا سوا مش كده و لا ايه..سلام

صاحب البوابــة said...

مقال ساحر ينبض بالمآسي التى وصلنا اليها

تحياتي


------------------
صاحب مدونة البوابة
http://elbawaba.blogspot.com/

Shreef said...

صاحب البوابة

انا سعيد ان الموضوع عجبك و بالذات انت لان كاباتك جميلة جدا و زي ما قلت دي مجرد امثلة بسيطة من اللي بيحصل فعلا..اتمنى انك تشرفنا دايما..سلام

Anonymous said...

انا ديما متحيزة لجيلى هما اللى متخلفين طبعا و معقدين نفسيا كمان
:P

mo'men mohamed said...

أخى الكريم
السلام عليكم
موضوع جميل ومدونه اجمل
ولكن أخى قبل ما أناقشك فى موضوعك أنا آخذ عليك نقطه إنك تسب دكتور مهما كان لأنه صاحب علم وقد قال رب العزه ( يرفع الله الذين أمنوا منكم و الذين أوتو العلم درجات ) عشان كده يبقى لازم يبقى فى شىء من التقدير مهما فعل
وكمان لاحظ أنا كمان فى كليه و بيتعمل فينا أكتر من اللى بيحصل لكم ألف مره بس مهما كان هو دكتور
تحياتى ....

Shreef said...

Saso0o

يا سلام على التحيز يعني احنا اللي متخلفين و معقدين نفسيا يمكن بس هيطلعوا هما السبب في الاخر..مش كده ولا ايه

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ

أحباء في الله

يا سلام بجد تسلملي لانك لمست نقطة مهمة جدا جدا جدا و هي مقدار احترام الطالب لاستاذه بس قبل ما ادخل في الموضوع احب اقولك حاجة عن نفسي ما اظنش هكون ببالغ لو قولتلك يمكن محدش بيقدر العلم و اصحاب العلم ادي يمكن تقول مش ممكن انت متعرفش بقية الناس بتقدر ازاي هقولك ده صحيح لكن انا متأكد من مقدار حبي لاصحاب العلم انا بتمنى انا اعيش حياتي كلها تحت رجلين الناس دول طالما هما اصحاب علم فعلا فهاعمل كده اصحاب العلم على مختلف الانتماءات وصلوا عندي لمرتبة لا احد يتخيلها...لو تشوف مدى احترامي لاساتذتي اللي فعلا اتعلمت منهم علم و اخلاق اد ايه و ان انا لو قدرت الم التراب اللي بيمشوا عليه تقدير ليهم يمكن تصدقني ان انا عمري ما هاغلط او اسب صاحب علم اللي شرفهم ربهم زي ما حضرتك تفضلت و ذكرت الاية الكريمة في ردك...لكن مع احترامي الكامل لحضرتك الناس دول انا اعرفهم و اكدلك ان دول مش اصحاب علم اصلا علشان الواحد يقدرهم بالرغم من انا كنت حزين اذا كنت زكرت لفظ يسوءهم و انا قلت انا اسف ان كنت بقول عليهم عاهات لكن اعمل ايه هما كده فعلا...اللي قدره فعلا اللي يعلمني بجد اللي يكرس نفسه كلها علشان خاطر يوصل العلم ده للناس لكن صدقني احنا وصلنا لحالة بجد يرثى لها تردي واضح في مختلف المجالات بما فيها العلم..دا انت يا اخي حتى لو مكنتش صاحب علم كون صاحب فضيلة و علمني الفضيلة و الخلق الحسن متبقاش معدم من الاتنين يبئى بأي اساس عايزني اقدرك (اقصد الدكاتره) لكن كمان تعتبرني اقل من الحيوانات(في نظرهم)..اخي الكريم انا اتفق معك تماما في ما قلت و اكررها قد تبحث عمن يقدر العلم و اصحابه و لكنك قد لا تجد شخصا اكثر احتراما و تقديرا للعلماء مني و اكرر اسفي ان كنت تطاولت عليهم "بما يستحقونه" و عسى ربي ان يغفر لي فهو ادرى بما في نفسي..اشكرك على مشاركتك الجميلة و انتظر تعقيبك..تحياتي لك..سلام

smraa alnil said...

الحمد لله ربنا اكرمني وبدي البنات عندي في الكلية عملي مش نظري
والا زمانهم دعوا عليا

بس لو عرفت الاجابة بليز تقولي
ايام ويتنج اوكي

Shreef said...

smraa alnil

مش ممكن سمراء النيل عندنا في المدونة مش تقولي كنا فرشناها ورد و الله...و حاضر اول منستخلص الاجابة من اراء الناس كلها هعرفك مع النتيجة معروفة لان ما اظنش ان تكون الطلبة كلها اغبيه يعني..شرفتينا بزيارتك الجميلة ديه..تحياتي ليكي..سلام

عالمى ازرق said...

جايز تكون المشكله فى الفجوه بين الطلبه والدكاتره
والمسئوليه بتكون اكبر على الدكتور لانه زى ماقلت الاكبر سنا وخبره وكمان الاوسع علما
بس تعرف اما بلاقى دكتور مش بيعرف يشرح كويس بقول ممكن تكون دى اقصي امكانياته يعنى الراجل داخل وفى نيته يشرح بس مش بيوصل المعلومه باسلوب سهل والدكاتره اللى محاضرتها نوم دى تلاقى الدكتور هااااااادى وصوته مش طالع اصلا مع انه بيتكلم فى مايك
ودى بتكون فعلا اللى تزهق تحس انها محاضره اتحسبت عليك وخلاص
وزى ماقلت فيه دكاتره كويسين ومحترمين وتحس فعلا اخر المحاضره انك استفدت بحاجات كتير منهم
الدكاتره فى الاخر بشر وزى اى فئه فيهم الكويس وفيهم الوحش وفيهم الكوكتيل
بس شكلك بتعانى .. احتسب الاجر بقي
موضوع جميل
تقبل تحياتى

maha said...

سلام عليك يا شريف
ايه ده؟؟؟ دا انا اتاخرت اوي المرة دي ...:(
معلش بقي
المهم
سؤال عبقري و إن دل فإنه يدل ان الحمد لله طلبة مصر لسه بتفكر

عايز اجابة يا شريف واقعية و لا مجرد مجاملة ؟؟؟؟
ااقولك الصراحة ..احنا ضحايا الدكاترة بجد
و انت بتدي امثله علي الدكاترة بتوعك جه علي بالي كذا واحد من كليتي
اهمهم دكتورة -سبحان من خلاها دكتورة -
اولا هي واخدة دكتوراه من امريكا ..؟؟؟
لا تعليق
لاني مش عارفة هي اخدتها علي ايه اصلا
المهم
ادتنا في سنتين مادتين -يقال انهم مختلفين- لكن تأكد ان نفس الكلام اللي اتقال في سنه اولي هو نفسه اللي اتقال في سنه تالتة
و طبعاالكلام كله مش في المنهج
"ده مدح فينا" بطريقة عكسية
و اقل ما يمكن وصفه و سرده من كلماتها المعبرة"انا لما كنت في امريكا كان بيحصل كذا و كذا ...انما انتوا في مصر - و كانها مش مصرية - عندكوا تخلف و غباء و ناس بتلعب و تهرج و تقعد في كافيهات و مش عندها مسؤلية و لا مثقفة و لا و لا و لا "
تبدا المحاضرة بقصائد من المدح لتنتهي باغنية رقيقة بصوتها الشجي عن مستوانا الاخلاقي و التعليمي المتدني
بتنتهي المحاضرة و احنا بنضحك لاننا مش فينا اللي بتقوله من مساوئ تكفي لضياع الدنيا كلها

اي نعم يمكن يكون فيه بعض الناس معانا بيهرجوا بس مش بالدرجة اللي بتوصفها لينا عنا
كمان الدكاترة الي بيقولوا اي كلام و في الامتحان تلاقي اسئلة غريبة و تجاوب اغرب و تنجح ...انت زعلان انك بتنجح؟؟؟؟؟
انا ذاكرت الترم الاول من كتاب الدكتور و كتبت له كل اللي قاله و الحمد لله.. شلت الماده
...............
وسط ذهول من حولي من النتيجة

هي الكليات عامة مرحلة لابد منها من التعذيب النفسي و العلمي
ربنا يعديها علي خير

في النهاية المؤكد ان العيب مش فينا
انا متاكده
اطمن احنا مش اغبياء
بس ممكن الدكاترة ينجحوا انهم يخلونا كده

سلام
مها

Shreef said...

عالمي ازرق

اكيد في فجوة بين الدكاترة و بين الطلبة و مش ها كون ظالم لو حملت سبب الفجوة ديه على الدكتور لانه صاحب اليد العليا في الكلية او في المحاضرة فهو عليه المسؤلية ان هو يحاول يسد الفجوة ديه بعد ما يشوف اسبابها و فعلا الدكاترة بتبقى عندها النية انها تشرح لكن لو لاقي ان الطلبة مش قدرة تستوعب فلازم يشوف السبب و يحاول يعالجه و اذا كانت المشكلة منه فهيحاول يغطي الموضوع و ميفتحوش مهو مش هيطلع نفسة مبيعرفش يشرح او هيطلع التقصير منه فأبسط حاجة هيقول فهمت كان بها مفهمتش مش مشكلة..بس دول طبعا النماذج السيئة من الدكاترة انما الكويسين منهم بيقولوا قولولي ايه المشكلة ونحاول نحلها سوا و دول بصراحة ناس محترمة..و الاخ اللي بينيمنا ده فعلا هادي بس بطريقة تفقع لدرجة تجبلك خمول و تبقي عايزة تنامي فعلا..مش انا بس اللي بعاني طلبة جمهورية مصر العربية كلها بيعانوا..ربنا يكون في عونا كلنا..شكرا على اهتمامك بالموضوع...سلام

عاشقة الوطن said...

اولا ازيك ياشريف

ثانيا بقي كلامك سبحان الله زى مايكون انا اللى بتكلم ولا ايه
يابنى والله عندنا دكاترة واخدين الدكتوراة أيام الرخص
يعنى والله مابيفهموا هما بيشرحوا ايه ولا ايه الكلام اللى هما بيشرحوه

وفيه دكاترة منهم لله ميعرفوش الالف من كوز الدرة وبرضه دكاترة
ازاى معرفش

بس فعلا والله ياشريف عندنا كام دكتور ودكتورة يتعدوا على الايد هما اللى عندهم مادة علمية صح

يالا ياعم شريف ربنا يصبرنا على مابلانا
وبعدين يسيدى احنا ولا اغبية ولا حاجة ياعم

يالا ربنا يرحمنا برحمته

Shreef said...

MAHA

مها..يااه فينك كده بقالك فترة متغيبة اكيد مشاغل منا عارف ان الدنيا ملاهي عموما متبقيش تتأخري علينا دا انتي صاحبة بيت (اقصد مدونة)المهم طبعا تقولي الصراحة انتي عارفة انا مبحبش المجاملات طبعا احنا ضحايا الدكاترة دول و ذنبنا في رقبتهم كمان...حلوة حتة سبحان من خلاها دكتورة ديه عارف انا النوع ده اللي درس بره كام سنة و جاي بئى زي ما يكون جاي كوكب تاني مع انه كان في مصر و عارف كل حاجة و كان بيتعمل فيه اكتر من كده و مكرهش اد اللي يشوفنا بقى ان احنا زي ما قلت رعاع و متخلفين و يقعدوا يبهدلوا فينا بأقذع الالفاظ اللي تحرق الدم و اسمحيلي اقتبس الجملة ديه منك لانها عجبتني اوي اوي "تبدا المحاضرة بقصائد من المدح لتنتهي باغنية رقيقة بصوتها الشجي عن مستوانا الاخلاقي و التعليمي المتدني" و بالرغم من التشريد ده كله لكن احنا حتى معندناش كرامة ان الواحد ينتفض و يرفض المعاملة السيئة ديه لان طبعا كل واحد خايف من الدكتور ليصتقصده و ميخرجوش في الكلية و اللي حرقتني اوي لما واحدة وصفتنا بأن احنا اقل من الحيوانات و احنا و الطلبة طبعا ولا في الدماغ ماشيين باسلوب لا اسمع لا ارى لا اتكلم..الغريب ان بسبهم لينا و مستوانا المتدني على حد تعبيرهم بغبائهم مش مدركين ان هما السبب في اللي احنا فيه لان احنا النشأ المفروض هما اللي يزرعوا فينا الحاجات ديه سواء قيم او علم و هما اللي يحثونا عليها لان مش الكل هيبدأ من نفسه كل شخص فينا محتاج الايد اللي ترشده للطريق السليم...و حتة الامتحانات بالرغم من ان احنا بننجح فعلا و ببئى في قمة سعادتي علشان هم و انزاح لكن ببئى حزين جدا لاني مستاهلش النجاح ده لان اللي كتبته مينجحنيش اصلا اقولك مثال امتحان ميد تيرم لدكتورة بردو زي بتاعتكوا كده درست تقريبا في امريكا بردو و حالها ميسرش اصلا المهم حليت حل في الامتحان لو انا كنت دكتور المادة هودي نفسي في داهية بسبب الحل اللي حليته حل ملوش علاقة باي حاجة اصلا و طلعت قولت لزمايلي لو جبت اكتر من صفر يبئى هتعرفوا مدى سوء التعليم في مصر و قد كان و جبت واحد من تلاتة و في الفينال خمس مسائل ولا واحدة كملتها صح و جبت مقبول في الاخر...اللي عايز اقوله ان كله كفته اي اسئلة في اي اجابات في اي نتيجة و في الاخر الطلبة بتتخرج "قراطيس" فده اللي يزعل فعلا..ايه ده انا اتكلمت كتير اوي ده باين عليا رغاي و انا مش واخد بالي عموما الكليات عذاب بكل اشكاله نفسي و بدني و عقلي و كمي و معنوي و قولي كل اللي عايزه تقوليه و ربنا يستر على الترم الباقي و نعدي على خير...تحياتي ليكي على التعليق الممتع ده..سلام

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عاشقة الوطن

اولا الحمد لله ثانيا انا او انتي او كل طلاب مصر الغلابة هيقولوا نفس الكلام لان كلنا بنمر بنفس المعاناة اليومية..و الله انتو تعليقاتكوا زي العسل حلوة خدوا الدكتوراه ايام الرخص ديه..و من ناحية الدكاترة اللي متعرفش الالف من كوز الدرة كتير على قفا مين يشيل و المشكلة انهم فاهمين انهم فاهمين كل حاجة ما علينا...و كويس انكوا بتدوني امل فينا ان احنا مش اغبيا و لا حاجة و اقول وراكي امين و صبرنا يا رب...شرفتيني بزيارتك..سلام

Anonymous said...

مع كل تاييدي لاخي المناضل اللي كتب المقال وان القضيه اللي بيعرضها مهمه جداوتستحق المناقشه......الا ان الافندي اللي كتب المقال وانا عارفه اكيد كسلان جدا ومطنشاتي و ومن الاخر مثال للمقطع الاول من السؤال؟

ali weeeka said...

معك حق يا عبقرى ,بس تعرف احنا عرفين الاجابه ةالحل بس مفيش حد عايز يعمل حاجه
ودى المشكله....ب منسبه الدكاتره
اولا: انا بدرس فى الاكاديميه البحريه قسم نقل بحرى....
الاسبوع اللى فات دخل لينا قبطان/....بيدينا ماده اسمها بناء سفن
فى عندنا باب بيتكلم عن دهان السفن ف دخل يقول:-لما كنت ظابظ تانى "ده اللى هو الاقبطان اللى بيشرح"..قبطان السفينه اللى كنت شغال عليها طلب منى اشتر ى "جبنه!!!"ف رحت اشترى وطلبت من البقال جبنه فسألنى :اى نوع...فى اكتر من120 نوع جبنه...؟؟؟!
وزى مافى 120نوع جبنه فى 120نوع دهان..! يلا بقه علشان ناخد الغياب والفصل اتشرح .......سلام

اللى يغيظك انى الطلبه القراطيس بيوصلو ....والطلبه اللى بتفكر يتركنو على الارصفه...وياسلام لو ليك واسطه فى المدعوءه"الكليه..يعنى"صباح الكوسه والطرمخه على النتايج ....إلخ

حسبنا الله ونعم الوكيل

Shreef said...

robo_cop_9

روبو كب انا عارف مين اللي مسمي نفسه كده اه عرفتك يا لئيم هو انت ماشي يا عم ما احنا دفعة واحدة و مش هسيح..المهم خلينا في موضوعنا بانا يا راجل كسلان جدا و مطنشاتي طيب يا اخي مسألتش نفسك ليه اصلا بكسل و يمكن بطنش كمان ما هما السبب في ده كله طبعا مع احترامي لسيادتك لما هلاقي ان الدكاترة دول و خش مهستفاد حاجة اا حرقة الدم و البهدلة و مش هستفاد علم حتى اظن هيكون ده سبب كافي ان انا محضرش مع العلم ان بحضر مين قال ان انا مبحضرش...سيدي الفاضل انا مش واحد من الاوائل و مش واحد من المنفضين لليلة كلها و مش فارقة معاهم و زي ماقولت احنا بنحاول على اد ما نقدر نلتزم و اذا كنا بنفشل في كده فاعرف انهما اكيد السبب..تحياتي ليك ولزيارتك و ابقى شرفنا تاني..حلوة الاخ المناضل ديه ايه يا عم هو احنا على الجبهة..سلام

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ali weeeka

يا سلام دا اجمل درس اتشرح شوفته في حياتي يعني على كده بئى في دهان براميلي و دهان اسطمبولي و دهان شيدر..فعلا يا ابني الدرس مفيد جدا هي ديه الدروس ولا بلاش...و يا سلام على حتة الواسطة ديه لو عندك واسطة في الكلية يبقى متقلقش من ناحية النجاح و التقديرات حتى لو كنت فاشل و اضمن كمان انك هتبئى معيد..ربنا ياخدهم يا اخي..سلام

حبيبة الرحمن said...

ازيك ياشريف؟

معلش تعليقى كان متاخر والسبب كتبته
فى ردى على تعليقك عندى فى المدونه
ياريت تنورنى فى مدونتى وتقراه

الموضوع جميل جدا وخصوصا ان انا فى نفس

الكليه وبعانى من نفس الكلام وكل

دكتور او دكتوره لمحت عليهم عرفتهم

علطول من اول الثعبان فى الانبوبه و

رعاع ومحاضره النوم لدكتور اسد وغيره

وغيره ومحاضرة ثبت نفسك لان الدكتور

عمال يثبتنا من كتر الرعب اللى

بيعمله ومزاجه المتقلب والله انا بحترم

دكاتره قليلين جدا عندنا تشوفهم تقول

الله على الجمال :) والتانيين بردو

بحترمهم لان كاد المعلم ان يكون رسولا


وبالنسبه للاجابه على سؤالك :

انا من رايى ان مهما كان مستوى ذكاء

الطالب لازم يكون الدكتور عنده

مهاره توصيل المعلومه وده قليل جدا

كل الدكاتره عندهم اكيد علم بس

مابيعرفوش ازاى يوصلوه للطالب وده

تقصير كبير منهم فى اداء رسالتهم

ومن ناحيه تانيه والله فى طالبه عندنا

مولودين دماغهم كبيره ومش عايزين ولا

عندهم قابليه للتغيير نظام هو كده

يعنى مااقدرش اقولك الطالبه غبيه ولا الدكاتره متخلفين

بس الغالب ان الدكاتره مقصره زى

ماقولتلك وناقصهم مهارة توصيل

المعلومه

معلش طولت عليك بس كلمتين كانوا جوايا ولازم اخرجهم :)

Shreef said...

Kitty

ضحكتيني يا كيتي و الله بسبب الراجل بتاع التعبان اللي مزنوق في ماسورة و تقريبا بيحاولوا يطلعوه و مش عارفين حاجة نكتة يعني المهم حلوة تلميحاتك ديه بذات الراجل بتاع التثبيت ده هو لاسع تقريبا محتاج شويط تظبيط بس لانه ماشي فعلا في دور الرعب ده بس بصراحة لازم اعترفله انه صاحب مادة تعليمية هايلة بصراحة و كويس في اسلوبة لتوصيل المعلومة و الطرق المختلفة اللي بيعتمدها للتوضيح باكبر قدر ممكن و معاكي ان الدكاترة الكويسين قليلين يستحقوا الاحترام اما التانيين ممكن ميكونوش اد كده فعلا في توصيل المعلومة و بتاع و الطلبة بتعاني على ما تفهم لكنهم كشخصية محترمين جدا يجبروكي انك تحتريميهم لكن المُعدمين من المادة العلمية و الشخصية الكويسة زي الاخ بتاع التعبان ده كده ما احترموش اصلا لانه ميستحقش الاحترام ده...اكيد بعض الدكاترة عندهم علم فعلا لكن مشكلة انهم مش قادرين يوصلوه للطلبة ديه كارثة لوحديها اذا كنت مش قادر توصل المعلومة للطالب فتحاول بقدر الامكان تتصرف في حل المشكلة ديه لكن اذا محلتهاش يبقى انت لازمتك ايه اصلا نشوف غيرك اللي يمتلك العلم و القدرة على توصيل المعلومة للطالب لكن للأسف ادارة الكلية متقدرش تتصرف مع الدكاترة دول على لسان بتاع الرعب...و اقول في الاخر لأ الطلبة مش اغبيا او على الاقل مش كلهم و مش هظلم الدكاترة و اقول كلهم مبيعرفوش حاجة و اذا كان في مشكلة فهي ان في حلقة ناقصة بين الدكاترة و الطلبة دول في السما و دول في الارض مبيحتكوش ببعض بما فيه الكفاية علشان يوصلوا لارضية مشتركة يحلوا فيها مشاكلهم..عموما اتمنى ان المشاكل كلها يتم تداركها بسرعة لان الضحايا هما طلبة مصر اللي تايهين في الوسط و مستقبل البلد بجد في خطر...شرفتيني بالتعليق ده و كويس انك ضفتي المصداقية للمقال كشاهدة عيان..شكرا يا كيتي..سلام

šσяšαяαα said...

شوف ياإبنى انا مش هقولك غير كلمتين
تعالى البلاعة اقرا اللى كتبته عن حفلتى
ودكاترة حفلتى
ونظام حفلتى
والشلل اللى جالى من اول يوم فيكى ياكليه ومش هاين عليه يسيبنى يوم حفلتى

عوضنا عليك يارب

šσяšαяαα said...

كنت جاية اقولك انى بالمناسبه يعنى تجارة برضو وقلت ادعيلك ربنا مايوريك اللى شفناه
الاقيك طلعت زومول معايا وانا مش واخده بالى
معرفتش غير من تعليق كيتى
هههههههههههههههههههههههه
يامحاسن الصدف
وانا اقول انا افكر اذن انا مجنون
واللا تخاريفى اللى بكتبها دى وكل دا جاى منين
اتااارى انت كمان من ضحايا كليتى الموقرة:)))))))))))
عندنا ياسيدى دكاترة على ورق وبس
وبجد كان نفسى اعرف قبل ماودعك يادنيا الدكاترة دى واخده شهاادت من برة ازاى ومفيش واحد منهم بينطق انجليزى عليه القيمة( كفايه داكتور سوسن:)))
كمان عاوزينك تفكر ازاى وتبتكر اذا كان لو نطقت بحاجه غير اللى قالوها ممكن يطلقو عليك الرصاص؟؟؟
والدكاترة ايوة عندهم خبرة مية سنه كمان لكن عقليتهم وقفت عند حد معين
والدنيا بتتغير وتلف حواليهم وهما محلك سر
للاسف لو فى حد عاوز يطور من نظام الكليه ويعدل فى اللى بيحصل فيها بيتقابل بحرب وصعب اوى يخرج منها منتصر

سوررررررى بجد رغيت كتير بس من فرستى
وشكرا انك اتحت ليا الفرصه دى للبعبعه.. واحلى حاجه بقى اننا خرجنا منها وخلصنا.. عقبالكو بقى ياللا هااااااانت
ومظنش يعنى هايجيبو مراقبين الجودة يراقبو عاللى بنكتبه هنا كمان:)))

وتحياتى ليك يافندم انت وباقى الزملاء

Shreef said...

SoRsaRaa

و الله العظيم انتي كلية تجارة بردو مش ممكن مش تقولي كده من زمان زمايل يعني بس على كده انتي اكبر مني دفعة واحدة علشان التخرج و الحفلة بس ايه ده حفلة التخرج ديه كانت عندنا احنا في نفس اليوم اللي انتي عليه في موضوعك انتي جامعة ايه؟ انا جامعة المنوفية على فكرة اوعي تكوني انتي كمان ازعل و الله..ايوه طبعا الطرقعة اللي احنا فيها من اللي عملوه فينا طلعو علينا اشكال و الوان و الدكاترة اللي عندنا دول و فعلا ملهمش في اللغة اصلا و دكتور سوسن كمان انا عارف مين الدكتور ده مش ممكن انتي شكلك كده فعلا من نفس الكلية على كده بئى انتي تعرفي الاخ بتاع
last lecture we will discuss
بالظبط كده الدنيا بتتغير و هما محلك سر بالرغم من انهم عندنا في شعبة لغة مثلا بيشرحوا من مراجع حديثة جدا و نضيفة جدا لكن للاسف نظام التعليم واحد المتريل حديث صحيح لكن طريقة تدريسه عفا عليها الزمن و اللي بيحاول يطور فعلا بيكروه زي العميد كده مثلا المهم و لا يهمك من الرغي الكتير لان لو هنتكلم هنقول من هنا لبكره الصبح و احسن حاجة نعملها ان احنا نفضفض..بجد يا صرصارة شرفتيني و خصوصا ان احنا كده شكلنا طلعنا زمايل في كلية واحدة المهم..تحياتي ليكي..سلام

Anonymous said...

موضوووع رووووعه يا شريف وخفة دمك زادة الموضوع حلاااوه بس بجد نماذج الدكاترة الي زكرتهم كلهم عندنا برضوا في السعودية لا وعاوزين التعليم العالي يطور في الوطن العربي

وبالنسبة لاجابة السؤال انا ابصم لك بيدي وبرجلي وبمنخيري كمان انهم متخلفين
سلام ومتحرمناش من مواضيعك الحلوووووه

Shreef said...

swaleef-jameel

اهلا بيك و انا سعيد ان الموضوع عجبك و طبيعي ان احنا نلاقي نفس نماذج الدكاترة في معظم الدول العربية ممكن علشان معظمهم مصريين اصلا لكن سواء مصر او عربي اعتقد ان العقلية واحدة بالرغم من اني كنت اعتقد ان بسبب ارتفاع مستوى المعيشة في السعودية مثلا و دول الخليج فالمفروض يرتفع معاها مستويات كل حاجة بما فيها مستويات التعليم و القائمين عليه لكن يبدو ان ده بس في الاحلام او على الاقل مش في بلادنا عموما ربنا يستر علينا...بجد شرفتني في مدونتي المتواضعة بس المهم متحرمناش من زياراتك الجميلة ديه تحياتي ليك...سلام