Friday, March 30, 2007

محكمة

و انا قاعد لا بيا و لا عليا لقيت مُحضر جالي و بيقولي انت مطلوب للشهادة في قضية مهمة و اللي طلبوك للشهادة مها و سارة المهم انا طبعا قلقت لان محدش طلبني للشهادة قبل كده لكن اللي حصل حصل المهم رحت المحكمة و بعد ما نادوا اسمي دخلت علشان اشهد و اقسمت اليمين كمان "و الله العظيم اقول الحق"..المهم لقيت القاضي راح خبطني اول سؤال
اسم مدونتك ايه يا ابني؟؟

ايوه يا فندم اسمها انا افكر اذن انا مجنون

ايه ده يا ابني ايه الاسم المتخلف ده..اخترته ليه او تقصد بيه ايه ؟؟

و الله انا اخترته على اساس ان كل اللي بيحاول يفكر دلوقتي علشان يفهم اي حاجه مصيره الجنون و خصوصا في الدنيا اللي احنا عايشينها ديه و لا سيادتك مسمعتش الاغنية بتاعة باين اللي اسمه محمود العسيلي و هو بيقول ماجنونة..ماجنونة..ماج..ماج..ماجنونة..غير كده سيادتك لما تيجي تكلم اي حد في اي حاجة ممكن تكون غريبة شوية فممكن يفتكرك مجنون فانا قلت اوفر عليهم السكة ديه و اعترف احسن بس هو ده السبب

شكلك كده لمض..المهم فكرت تقفل المدونة ديه و ليه ؟؟

اه بصراحة..علشان نفس السبب اللي انا عملت المدونة علشانه مكنتش فاكر ان في ناس مجانين أقصد يعني بيفكروا في حاجات كتير غريبة و عايزين يفهموها لكن لما دخلت مجتمع المدونيين لقيت في ناس على نفس الشاكله كتير و بصراحة كمان حاسس ان انا مبعرفش اكتب كويس او مبعرفش اصيغ الموضوع اللي عايز اتكلم فيه بشكل كويس يعني افضل ارتب الموضوع في دماغي و لما احط ايدي على الكيبورد انسى كل اللي كنت عايز اكتبه..بس ديه الاسباب و بحاول اتخطاها

ماشي يا عم..تقولنا بئى صورتك في المدونة رمزيتها ايه يعني ؟؟

و الله انا اول ما شوفت الصورة ديه اعجبت بيها جدا جدا اولاً انا شخص بعشق البساطة جدا جدا و لو شوفت الصورة هتلاقيها عبارة عن شخص مرسوم ببساطة جدا عبارة عن مجموعة بسيطة من الخطوط اللي كونت شكله..ملوش ايدين..راسه فيها شعرة واحدة..اظن مفيش ابسط من كده..لكن الجمال الحقيقي في الفعل اللي بيقوم بيه و هو بيمشي و بيمشي و مبيقفش ابدا و طبعا للي ميعرفنيش انا من عشاق المشي بدرجة لا تتخيلوها خلاصي في المشي لو مضايق بمشي لو زعلان بمشي لو حتى فرحان بمشي لو عايز افكر في حاجة مهمة بردو بمشي و بكون سرحان لدرجة ان انا ممكن ماشوفش حد من اصحابي لو قابلني بالصدفة ممكن غير كده او كده بمشي مسافات كبير جدا...علشان كده الصورة ديه تضم اكتر حاجتين بحبهم..البساطة و المشي..فانا معجب بالصورة ديه جداً

اه هو انت منهم طيب..ايه طبيعة كتابتك في المدونة ديه يعني كتابة عامة ولا في السياسة ولا قصص و لا كلام فاضي ولا ايه النظام ؟؟

و الله سيادتك تقدر تقول كده مليش حاجة معينة اكتب فيها او بمعنى اصح باكتب في اي حاجة و في كل حاجة طالما انا قادر على الكتابة فيها يعني هاكتب عن الحاجات اللي بتضايقني في اي حاجة و الله سواء سياسة في المجتمع في اي عفريت ازرق..ممكن كمان العلوم ..لكن فيه عقبة لغاية دلوقتي مقدرتش اتخاطاها بأن انا اكتب عن تجارب شخصية او حاجات من اللي بتحيرني داخليا لكن مش مستعد اني اشارك بيها في الوقت الحالي

طيب انت بدون ليه اصلا ؟؟

في نفسي: القاضي ده باين عليه شكله رخم و اسئلته كتير مش هنخلص بئى ولا ايه..انا بدون اصلا يا فندم بسبب مجتمع المدونين لما كنت بتصفح في البداية المدونات من قبل ما يكون عندي مدونة اصلا فلقيت في ناس دماغها عالية اوي اوي من ناحية تفكيرهم و فرصة ان انا اتعلم منهم و من خبرتهم في الحياة و لقيت بردو ناس دمهم خفيف اوي اوي لدرجة تخليني ممكن اقعد ربع ساعة اضحك على اسلوبهم الجميل و مواقفهم اللذيذة و لقيت ناس اللي بيتبنوا رسالة مهمة و بيناضلوا علشانها فقلت ليه مكونش فرد من المجتمع ده افيد و استفيد نتناقش في افكارنا و مشاكلنا لغاية منلاقي حل..و هكذا

ايه احلى جملة قيلت في وصف مدونتك ؟؟
صدقني حضرتك لو قلتلك مش فاكر حتى لو فاكر مش هقولك بردو لان انا من النوع اللي اذا حد مدحني مركزش اوي علشان يمكن مبصدقش ان الشخص ده بيتكلم جد يمكن بيجاملني بس او بينافقني بمعنى اصح..يمكن انا شايف اني ممكن مكنش جيد للدرجة اللي تخلي الشخص ده يقول اللي قاله ده و بصراحة ديه بتمثل مشكلة ليه

انت باين عليك معقد..طيب يا سيدي تعليقات الناس بتمثلك ايه ؟؟

تعليقات الناس..ديه اهم حاجة لان سبق و قلت لي سيادك اني كنت عايز اكون فرد من مجتمع المدونين دول و التفاعل اللي بينهم هو اجمل حاجة في المدونات هما اللي هيناقشوك في مشاكلك و المشاكل اللي حواليك و ينصحوك و يواسوك لو في مكروه و يفرحولك لو فيه مناسبة سعيدة..تعليقات المدونين هي الحاجة اللي يمكن متلاقيهاش في المجتمع الحقيقي و هي النقاش و الحوار مع ناس بتفهم

طيب ايه هو احلى بوست كتبته ؟؟

و الله طيب انا هاحدد احلى بوست كتبته ازاي بالنسبة لي كلهم حلوين..مش انا اللي احدد حاجة زي ديه الناس اللي هتقرأ الموضوع هما اللي بيحددوا مدى اهميته و جماله من خلال ردودهم

طيب يا شريف ايه احلى مدونة قريتها ؟؟

ياه كتير وشويه شويه باحطهم في خانة لينكات مهمة لكن اللي في الخانة ديه مش كل المدونات اللي بزورها يعني لو جيت شوفت المفضلة عندي في الاكسبلورر هتلاقي مدونات كتير كتير دول حتى معرفش عددهم و هحاول بقدر الامكان احطهم كلهم في لينكات تهمني و مش عايز اذكر بعض المدونات لانسى حد

يعني بتهرب..اوكي طيب ايه هو افضل بوست او موضوع قرأته ؟؟

في نفسي: انا قلت من الاول انه رخم مش مصدقني امري الى الله..و الله سيادتك مواضيع كتير كتير بس ممكن اكون قريت موضوع كويس في مدونة و اخرج و انسى اسم المدونة ديه كان ايه علشان ارجعلها تاني..بتحصل كتير..بس صدقني مش هقدر احصرلك كل المواضيع الجميلة اللي قريتها بسبب عددها الكبير

طيب لو حد قل ادبه في التعليق ؟؟

و الله هو لحد دلوقتي محصلتش لكن لو حد عمل كده يبئى بني ادم واطي و اعرف ارد عليه كويس لان قله ادبه تنم عن جهل منه سواء على الموضوع او عن اداب الحوار اصلا..يعني عندي مبدأ "ناقشني..يا تقنعني يا اقنعك" بس بأسلوب حضاري مش همجي

السؤال ده الاجابة فيه اجبارية يعني هتجاوب هتجاوب..ايه هي اسوأ مدونة و ممكن تقول كذا اسم ؟؟

سيادة القاضي انا اعترض على الاجابة على السؤال ده لان الجلسة مش سرية لما تبئى الجلسة سرية ممكن اجاوبك على سؤالك..لكن اقدر اقولك ان اسوأ مدونة هتكون الي صحابها من المأنتخين في الحياة او اللي بيكتبوا كلام فاضي مضيعش وقتي في قرايته

زهقتني يابني..طيب اسوأ بوست او موضوع و اسوأ مدون ؟؟
في نفسي:ده مصمم بئى..المدون اللي فاكر ان رأيه بس هو اللي صح و بيجادل في الخطأ و مش هريحك وقولك على اسامي

انت تعبتني يابني و من الاخر اجابتك متكفيش لحل القضية ديه لازم تستدعي شركائك في الجريمة..اقصد في التدوين لازم يشهدوا هما كمان يمكن نوصل لحل..تستدعي مين قول بسرعة..لخص..انجز ؟؟

اللي هستدعيهم سيادتك هما
رفعت الجلسة
ملحوظة :اسف لتأخيري في الرد على التاج لان بصراحة اخويا كان محتكر الكمبيوتر و كمان النت كان مقطوع عندي اليومين اللي فاتوا دول يعني كانت عيشة ضنك

26 comments:

@hmed said...

a ya sheko el gamal dah..:)

عاشقة الوطن said...

كده مااااااااشي بتدبسنى فى التاج يعنى
طيب بس صبرك عليا
انا كل شوية لأدبس فى تاج
أعمل ايه ياناس ياهو

وماله مااحنا مجانين بقي ولازم نستحمل
وحاضر يسيدى هجاوب عليه بس شوية كده
متستعجلش يعنى

يالا الله يسامحك

سلااااام الى حين نلتقى فى التاج

عاشقة الوطن said...

اه نسيت وحمدلله بالسلامة انك خرجت من الاستجواب على خير

رفعت الجلسة

حبيبة الرحمن said...

شكرا على التاج بس المشكلة ان اسالتة كتير اوى ...طيب ماينفعش نحذف سؤالين او نتصل بصديق :) ...لا واللذيذ ان فى اسئلة على اية احسن تعليق واحلى بوست و....الخ وانا لسة اول بوست طيب خلى التاج بعد تانى او تالت بوست بس نعمل اية بقى حكم القوى

وليك تاج....استعد بقى

نطلب من عدالة المحكمة ان تهتم بهذة الشكوى وتعيد التاج تانى علشان فى اسألة ماجاوبتش عليها وهربت منها
((ياعاشقة الوطن ويا اسامة ويا موجود انتوا معايا ولا اية ؟؟ اية رايكم؟؟)) انا احتج على الهروب دة :)

أنا أفكر إذن أنا موجود said...

الأجابات منطقية جداً
نتشابه في موضوع ( ناقشني يا تقنعني يا أقنعك )
ويمكن كتبت بوست قبل كده باسم ( ناقشني تفهني )
لاني مش بأحب الجدال الكثير والحكم المسبق على الأمور بدون نقاش

التاج إن شاء الله أجاوب عليه قريباً .. أول ما الهدنة اللي واخداها مع نفسي تخلص ...

Just Me said...

تاج حلو
:)

Shreef said...

Ahm@d M@her

احمد باشا فينك يا عم مبقتش تزورنا ليه يا عم و تنورنا بردودك رأيك يهمنا يا سيدي..المهم متغيبش علينا كتير..يلا سلام


ـــــــــــــــــــــــــــــــــ

عاشقة الوطن

الله يسلمك كان استواجب صعب و قاضي رخم بس الحمد الله..و بعدين اه هو تدبيس بصراحة بس هنعمل ايه بس بجد لذيذ و جاوبي عليه براحتك مش هنستعلجك ولا حاجة بس المهم القاضي نفسه هو اللي يصبر..و اكيد هنلتقي في التاج ان شاء الله..سلام

Shreef said...

Kitty

كده يا كيتي عايزاني اعيد التاج تاني و انا مصدقت خلعت من القاضي و بعدين هو مش هروب ولا حاجة "او مش هروب اوي يعني" بس هي ديه الحقيقة و متنسيش ان اقسمت..و بعدين انتي حرة في الاجابة على الاسئلة..غير كده انتي كان ليكي احتكاك بالتدوين من قبل ما يكون عندك مدونتك الخاصة..بس هتجاوبي هتجاوبي..نتقابل في المحكمة..سلام

ـــــــــــــــــــــــــــــــــ

أنا أفكر إذن أنا موجود

على فكرة انا اعجبت جدا بالموضوع بتاع ناقشني تفهمني جدا دا انا حتى اختارته في التصويت اللي كنتي عملاه..بجد من اجمل المواضيع اللي قريتها و هو فعلا النقاش هو السبيل الوحيد اللي نقدر نوصل بيه لافضل الحلول لمصلحة جميع الاطراف..و ان شاء الله تخرجي من الهدنة ديه قريب (اصل انا ليا بردو في حكاية الهدنة ديه فحاسس بيكي)..عموما جاوبي في الوقت اللي يريحك و هو فعلا نفس التاج اللي بعتهولك احمد عيسى..منتظرينك..سلام

ـــــــــــــــــــــــــــــــــ

Just Me

ديه اول زيارة ليكي في المدونة تقريبا..شرفتيني و اتمنى انها متكونش اخر زيارة..سلام

محمد عـنـانـى said...

اجابات حلوه على تاج مجنون
وطريقه حلوى مجنونه

يا مراكبي said...

على قد ما الإجابات حلوة كتير .. بس طريقة عرض الأسئلة عجبتني أكتر

أحييك

Shreef said...

محمد العناني

هي فعلا مجنونة مجنونة انا سعيد جدا انها عجبتك..تحياتي ليك

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

يا مراكبي

فعلا هي لذيذة من ناحية ان انا حطيت نفسي مكان القاضي كأني في استجواب حقيقي و بتعرض فعلا للسخرية منه..كويس جدا ان طريقة العرض عجبتك..سلام

maha said...

سلام عليك يا شريف
اولا ميرسي جدا انك رديت علي التاج
ثانيا
انا مش مطمنة من نظرات القاضي ليك ...انت ضايقته قوي كده ليه بس ...كده هيسيب احمد و يحبسك انت ...:)
حلوة جدا طريقة صياغتك للتاج و في انتظار مواضيعك الجديدة
سلام
مها

Shreef said...

Maha

ميرسي على ايه المهم ان اكون اقدرت اطلعه في اطار كوميدي على قد ما اقدر لان انا مش ادكوا في الكتابة..و بعدين هيسيب احمد و يمسكني دا انا غلبان..لكن اوعدك لو اتحبست مش هبلغ عن حد هشيل الليلة لوحدي لان رقبتي فداكوا..سلام

šσяšαяαα said...

انا لو عديت زمن دخولى الفعلى فى عالم التدوين يبقى نقول شهر ويمكن شهر كتير كمان..
واول ماقريت كلمه تاج دى فتعليق قلت تاج ايه دا ياخواتى اللى بيبعتوه..
هى مصر هتقلب ملكى تانى واللا ايه!!!

ولكن اخيرا وبعد ماشفت الاخ تاج فى كذا مدونه فهمت..دا شكله كدا زى كرسى الاعتراف بس على اليكترونى..بعيد بعيد

وردك على الاسئله اسلوبه بسيط ومعبر ومفعم بخفه الدم والجنان بالتأكيد:)

وشكراا على مرورك عندنااا

šσяšαяαα said...

انا لو عديت زمن دخولى الفعلى فى عالم التدوين يبقى نقول شهر ويمكن شهر كتير كمان..
واول ماقريت كلمه تاج دى فتعليق قلت تاج ايه دا ياخواتى اللى بيبعتوه..
هى مصر هتقلب ملكى تانى واللا ايه!!!

ولكن اخيرا وبعد ماشفت الاخ تاج فى كذا مدونه فهمت..دا شكله كدا زى كرسى الاعتراف بس على اليكترونى..بعيد بعيد

وردك على الاسئله اسلوبه بسيط ومعبر ومفعم بخفه الدم والجنان بالتأكيد:)

وشكراا على مرورك عندنااا

Shreef said...

SoRsaRaa

بالظبط هو حاجة عاملة زي كرسي اعتراف اليكتروني ده اجمل تشبيه قريته للتاج..مع انه بيبقى اعتراف مر بس لذيذ في نفس الوقت بتتعرفي منه على شخصية الناس و ده بخليكي تعرفيهم اكتر و بتبئى بجد شخصيات لذيذة..شكرا على مرورك..سلام

كلبوزة لكن سمباتيك said...

انا مبسوطة انك جاوبت على التاج ده و انك محدفتوش عليا لاني مش بحب التاجات
مش بتليق عليا

Shreef said...

Sampateek

شكلك كده مبتحبيش التاجات و ده كان واضح من اجابتك على نفس التاج ده في مدونتك غير انك رفعتي شعار ممنوع للتاجات..ريحتي دماغك..شرفتيني بزيارتك و اتمنى انها متكنش اخر زيارة..سلام

Tamer Nabil Moussa said...

كل تاج وانت طيب ياعم شريف

نفسى اعرف مين اللى اخترع حكاية التاج دى

تحياتى

david santos said...

Thanks for you work.
have a good day

VEЯŎ said...

2gabat zay 2l 3asal

Shreef said...

تامر نبيل

و انت طيب يا تامر و معرفش و الله مين اول واحد فكر في الفكرة ديه..لو عرفت ياريت تبئى تعرفني..شرفتني بزيارتك في مدونتي..سلام

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

david santos

Thank you for your comment..have a nice day for you too..bye

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ

VEЯŎ

شكرا يا فيرو..ديه تقريبا اول زيارة ليك لمدونتي اتمنى انها متكنش اخر زيارة ان شاء الله..سلام

Music Gates said...

ههههههههههههههههه انا افكر اذا انا مجنون
انا كوبا اذا انا مضروب هيع هيع

التاج ده زي العسل وتعيش وتدبس يا مجنون

عاشقة الوطن said...

شريف انا جوبت على القاضى وعلى الاستجواب
ومعلش أتأخرت شوية فى الاستجواب بس القاضي كان رخم وكان مستعجل
بس الحمدلله ربنا هداه وصبر عليا شوية

يالا ياعم امشي انا بقي وهاجيلك بعدين عشان اشوف البوستات الجديدة بتاعتك ان شاء الله

سلااااااام

raspoutine said...

ربنا يفك اسرك ويطلعها من بسلام
ماهو ساعات الواحد بيروح بيشهد فيلاقى نفسه متهم
بشكرك يا شريف على زيارتك الاخيرة لمدونتى
معلش الشكر جه متأخر لظروف السفر
تحياتى

Shreef said...

copa


:) تشبيه لذيذ يا كوبا بس ماتخافش محدش يقدر يضربك ده كاسترو يبهدلهم و كويس ان اتاج عجبك..اه على فكرة مجنون ديه بينا و بين بعض مش عايزين نسيح..شرفتني بزيرتك الجميلة ديه و اتمنى انها متكنش اخر زيارة..سلام

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عاشقة الوطن

و لا يهمك على التأخير المهم ان القاضي طلع ذوق و صبر عليكي...المهم شكرا على اهتمامك

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ

raspoutine

انت بتشكرني على ايه يا عم ده واجب عليا ان ازور مدوناتكوا الجميلة ديه..و على فكرة مدونتك جميلة جدا و احساسك عالي اوي..شكرا على زيارتك..سلام