Saturday, March 10, 2007

أنـا الـبحرُ فـي أحشائِهِ الدرُّ كَامِنٌ

انا عارف ان في ناس كتير اتكلمت عن الموضوع ده وهو موضوع العربي كلغة وعدم اهتمامنا بيها ان اد ايه اللغة العربية لغة جميلة جدا بس احنا للأسف اهملناها و مبنميهاش لدرجة ان احنا مبقيناش نعرف حتى نكتب عربي...يمكن تستغربوا ازاي مبيقناش نعرف نكتب عربي لكن ديه الحقيقة وادي الدليل

و احنا ماشيين بالصدفة انا و اصحابي لقينا في محلات في عمارة بيعرضوها للإيجار هتقلولي طيب ايه المشكلة في كده هقلوكم مفيش مشكلة هما احرار لكان المشكلة لما كتبوا كلمة للإيجار على المحلات كتبوها بطريقة لذيذة جدا..و انا بصراحة اصريت ان احنا نصورها علشان اعرضها و نشوف العار :

و ديه الصورة


شفتوا العار..هما طبعا كانوا عايزين يكتبوا كلمة للإيجار لكن كتبوها بالطريقة ديه (للائجار)...الحركة ديه بصراحة هي اللي استفزتني و خلتني اكتب الموضوع ده

زي ما قلت المشكلة ان احنا اهملنا اللغة يعني مثلا في عالم النت حاجة بتضايقني جدا جدا تلاقي بعض الناس لما تيجي تكتب موضوع او تعليق يكتبوا بالطريقة اللي هي كلام عربي و الحروف نفسها انجليزي مش عارف ليه بصراحة لما اجي اقرأ مثلا حاجة زي ديه بكون عامل زي الطفل اللي لسه بيتعلم قرايه جديد بتبقى حاجة تخنق بصراحة ما هوا حاجة من الاتنين يا اما تكتبوا عربي و بحروف عربي ياما تكتب انجليزي كامل بحروف انجليزي انت كده بتفقد اللغة العربية حروفها و بتستخدم حروف تانية بتحل محلها...يمكن ترد عليا و تقول "و الله احنا بنعمل كده علشان اسرع و حاجة كده في الانجاز" هقولك والله المسألة مسألة مبدأ و ان احنا المفروض مانبهدلش اللغة بالمنظر ده الا بقى سيادك مش فارقة معاك و في الحالة دي هقولك متنساش ان اللغة انتماء و حفاظك عليها يعني حفاظك على هويتك مش كده ولا ايه...و حاجة كمان بتنرفزني جدا وهي انك تلاقي بعض الناس في اثناء حديثها العادي تلاقي كلامهم مليان مصطلحات انجليزي طبعا لزوم المنظرة و ان هو استايل و بتاع مع اني عارف ان في ناس بسبب دراستهم مثلا الالفاظ ديه بتدخل في كلامهم غصب عنهم بسبب استخدامهم الدائم للغة ديه فا بيبقى صعب عليهم انهم يفصلوا اللغات عن بعضيها لكن زي ما سبق و قلت بتبقى في الغالب لزوم الرسم و من امثال كده في التلفزيون و البرامج بالهبل و بصراحة بتبقى حاجة رخمة

على فكرة للي مش مدرك اد ايه احنا لغتنا جميلة و تستاهل الحفاظ عليها انصحه بانه يرجع للشعر و النثر او الادب عموما و خصوصا القديم منه..و لزوم الموضوع بردو فانا هضرب عصفورتين بحجر واحد و هاذكر قصيدة لشاعر النيل حافظ ابراهيم و كان اسمها تقريبا "اللغة العربية تنادي أهلها" و هو بيتحدث على لسان اللغة العربية و هي بتبكي امجادها و على الناس اللي ضيعوها..و يا سبحان الله يشاء القدر ان القصيدة ديه تضم بين ابياتها بيت اصبح للأسف مضغة في افواه اللي يسوى واللي ميسواش بعد ان صدر عن من يطلقوا على انفسهم مطربين وهما للأسف ولا حاجة اسيبكو مع القصيدة و انتوا هتعرفوا قصدي :

رَجَـعْتُ لـنفسي فـاتَّهَمْتُ حَـصَاتي ـــــ ونـاديتُ قَـوْمي فـاحْتَسَبْتُ حَـيَاتي

رَمَـوْني بـعُقْمٍ فـي الشَّبَابِ
وليتني ـــــ عَـقُمْتُ فـلم أَجْـزَعْ لـقَوْلِ عُدَاتي

وَلَـدْتُ ولـمّا لـم أَجِـدْ لـعَرَائسي ـــــ رِجَــالاً وَأَكْـفَـاءً وَأَدْتُ بَـنَـاتي

وَسِـعْتُ كِـتَابَ الله لَـفْظَاً
وغَـايَةً ـــــ وَمَـا ضِـقْتُ عَـنْ آيٍ بـهِ وَعِظِاتِ

فـكيفَ أَضِـيقُ اليومَ عَنْ وَصْفِ آلَةٍ
ـــــ وتـنـسيقِ أَسْـمَـاءٍ لـمُخْتَرَعَاتِ

أنـا الـبحرُ فـي أحشائِهِ الدرُّ كَامِنٌ
ـــــ فَـهَلْ سَـأَلُوا الغَوَّاصَ عَنْ صَدَفَاتي

فـيا وَيْـحَكُمْ أَبْـلَى وَتَبْلَى
مَحَاسِني ـــــ وَمِـنْكُم وَإِنْ عَـزَّ الـدَّوَاءُ أُسَـاتي

فــلا تَـكِـلُوني لـلزَّمَانِ
فـإنَّني ـــــ أَخَــافُ عَـلَيْكُمْ أنْ تَـحِينَ وَفَـاتي

أَرَى لـرِجَالِ الـغَرْبِ عِـزَّاً
وَمِـنْعَةً ـــــ وَكَــمْ عَــزَّ أَقْـوَامٌ بـعِزِّ لُـغَاتِ

أَتَــوا أَهْـلَهُمْ بـالمُعْجزَاتِ
تَـفَنُّنَاً ـــــ فَـيَـا لَـيْـتَكُمْ تَـأْتُونَ بـالكَلِمَاتِ

أَيُـطْرِبُكُمْ مِـنْ جَـانِبِ الغَرْبِ نَاعِبٌ
ـــــ يُـنَادِي بـوَأْدِي فـي رَبـيعِ حَـيَاتي

وَلَـوْ تَـزْجُرُونَ الـطَّيْرَ يَوْمَاً
عَلِمْتُمُ ـــــ بـمَا تَـحْتَهُ مِـنْ عَـثْرَةٍ وَشَـتَاتِ

سَـقَى اللهُ فـي بَطْنِ الجَزِيرَةِ أَعْظُمَاً
ـــــ يَـعِـزُّ عَـلَـيْهَا أَنْ تَـلِينَ قَـنَاتي

حَـفِظْنَ وَدَادِي فـي الـبلَى وَحَفِظْتُهُ
ـــــ لَـهُـنَّ بـقَـلْبٍ دَائِــمِ الـحَسَرَاتِ

وَفَاخَرْتُ أَهْلَ الغَرْبِ ، وَالشَّرْقُ مُطْرِقٌ
ـــــ حَـيَـاءً بـتلكَ الأَعْـظُمِ الـنَّخِرَاتِ

أَرَى كُــلَّ يَـوْمٍ بـالجَرَائِدِ
مَـزْلَقَاً ـــــ مِــنَ الـقَبْرِ يُـدْنيني بـغَيْرِ أَنَـاةِ

وَأَسْـمَعُ لـلكُتّابِ فـي مِصْرَ
ضَجَّةً ـــــ فَـأَعْـلَمُ أنَّ الـصَّـائِحِينَ نُـعَــاتي

أَيَـهْجُرُني قَـوْمي عَـفَا اللهُ
عَـنْهُمُ ـــــ إِلَــى لُـغَـةٍ لـم تَـتَّصِلْ بــرُوَاةِ

سَـرَتْ لُوثَةُ الإفْرَنْجِ فِيهَا كَمَا
سَرَى ـــــ لُـعَابُ الأَفَـاعِي فـي مَـسِيلِ فـُرَاتِ

فَـجَاءَتْ كَـثَوْبٍ ضَـمَّ سَبْعِينَ
رُقْعَةً ـــــ مُـشَـكَّـلَةَ الأَلْــوَانِ مُـخْــتَلِفَاتِ

إِلَـى مَـعْشَرِ الـكُتّابِ وَالجَمْعُ
حَافِلٌ ـــــ بَـسَطْتُ رَجَـائي بَـعْدَ بَسْطِ شَكَاتي

فـإمَّا حَـيَاةٌ تَـبْعَثُ المَيْتَ في البلَى
ـــــ وَتُـنْبتُ فـي تِـلْكَ الـرُّمُوسِ
رُفَاتي

وَإِمَّــا مَـمَـاتٌ لا قِـيَامَةَ
بَـعْدَهُ ـــــ مَـمَاتٌ لَـعَمْرِي لَـمْ يُـقَسْ بمَمَاتِ

اتمنى تكون القصيدة عجبتكوا

سلام

22 comments:

Anonymous said...

سلام عليك يا شريف
هيييه انا برده اول واحدة احط تعليق
:)
موضوع فعلا جميل جدا لاني برده بعاني
من موضوع اللغة اللي قربت تنقرض لان اهلها بعدوا عنها

نقظة الكتابة بحروف انجليزي بتنرفزني جدا و ده لاني لاقيتها كتير في الشات و المدونة بتاعتي بتنرفزني و مع ذلك اتعديت من اصحابي و بقيت احيانا بكتب بيها بالرغم من نفوري منها

نقطة الكلمات الاجنبية في لغتنا دي انا سالت عن السبب في الموضوع ده اقول لك يا سيدي ان ابن خلدون قال بما معناه ان الشعوب لما تحس بعقدة النقص امام دولة اعلي منها شأن في المكانة العلمية مثلا و تكون الدولة دي هي المسيطرة اكتر علي الشعب صاحب الدولة الاخري
كنوع من التشبه بالاقوي يبدا الناس في تطعيم جملهم بكلام اجنبي و كانهم بكده وصلوا لمستوي اعلي و ده طبعا مش موجود


القصيدة جميلة و اول مرة اعرف اسم الشاعر صاحب البيت
عارف اني زعلت جدا لما ريكو غناها في الفيلم
بجد حسيت ان الدنيا باظت


ربنا يستر علي اللغة
عارف كمان ان الاجانب لما بيتعلموا عربي عشان يعرفوا اسس الاسلام
بيعرفوا جمال اللغة العربية الحقيقي و حسيت بده لما كنت بشوف الشيخ "حمزة يوسف "و هو بيقول معاني الكلمات و كان اللغة بحر لا ينتهي و ده واقع

طولت عليك بس بجد الموضوع ممكن اتكلم فيه لبكرة

حلو جدا و لا تتاخر كتير كده في البوست الجاي ان شاء الله
سلام
مها

Shreef said...

كويس طبعا انك اول واحدة و اتمنى انك تكوني الاولى على طول لان ده بيسعدني...و انا اسف ان كنت اتأخرت بس بجد مكنش بأيدي لأن تقريبا الاسبوعين اللي فاتوا دول مكنتش فاضي خالص بسبب ازمة صحية كان بيمر بيها السيد الوالد عدت على خير الحمد لله..اما بالنسبة للموضوع بتاعنا فالحقيقة انا شايف فعلا ان مهم جدا نحافظ على هويتنا بأن احنا نحافظ على لغتنا و نبتعد عن الحاجات اللي بتسبب في اهدار قيمتها زي مثلا حتة العربي بالانجليزي و على فكرة انا لاحظت الحتة ديه ان الناس عندك بتسيب ردود بالطريقة ديه و بيني و بينك انا مبقراش التعليقات المكتوبة بالطريقة ديه بس بقرأ الباقي طبعا لكن المشكلة انك بتقولي انك اتعديتي المفروض العكس احنا عايزينك تعدي الناس دول و يكتبوا عربي خالص او حتى انجليزي خالص

تصدقي انا اول مرة اسمع الحتة بتاعة ابن خلدون ديه و ده كلام منطقي تماما طيب ما تيجي نشوف الموضوع بالمقلوب بمعنى ان ممكن تكون المشكلة من الناس لكن ممكن تشبهم ده بالدولة الاقوى غصب عنهم او مش بأرادتهم او بمعنى اصح الكلمة اللي عامللنا قلق زي البعبع الحاجة ديه اللي بيقولوا عليها "عولمة" اقصد ان الدولة القوية ديه بسبب قوتها فكل حاجة بتقوم بيها و بسبب ان العالم بقى صغير بسبب التكنولوجيا اللي لغت الفروق و القيود بين الدول و بعضيها فبقى من الطبيعي ان انا هاعرف او هاتعلم من انشطة الدولة ديه علشان اوضح هضرب مثال على امريكا كدولة قوية وعلينا كطرف تاني لو تشوفي كده ثقافتنا بقت عاملة ازاي سنيما كلنا بنتابع السنيما الامريكية و انا من اشد عشاقها..الاغاني ناس كتير دلوقتي من عشاق الاغاني الانجليزي... حتى التعليم نفسه بقى انجليزي او بلغة اجنبية في مجالات كتير زي الطب او التجارة و الحقوق و العلوم و الاعلام وللأسف انا واحد من اللي بيتعلموا بلغة تانية غير العربي او انجليزي بمعنى اصح...النت المواقع اللي بتقدملنا خدمات مهمة مهي كلها انجليزي..فده جزء من العولمة واللي بيتمثل في عولمة اللغة و طبعا هيكون في مصلحة الدولة الاقوى لانها عندها اللي تقدموا انما احنا لأ وبالتالي هنكون بنتأثر فقط انما مبنأثرش في حد لان معندناش بضاعة نعرضها وبالتالي مش هيكون ادامي طريق الا ان انا اتثقف بثقافة اخرى و انا مش حاسس وهنا بقى الكارثة اللي احنا عايزين نتلافها بأن احنا نحاول نثري من ثقافتنا و نهتم بيها و نكتشف بيها و نعمل بيها انجازات وندرس بيها و نطور بيها وساعتها بس هيكون لينا تأثير وانتي نفسك قولتيها لما يكون فيه حاجة مهمة يكمن جزء من جمالها في اللغة العربية وهي الاسلام خلى الناس تتعلم اللغة ديه مخصوص علشان يتعلموا الحاجة ديه...اتمنى ان يكون كلامي واضح لاني حاولت ابسطه بقدر الامكان لان انا ساعات مبعرفش اعبر


و انا بردو زعلت جدا جدا جدا لما واحد زي ده في وجهة نظري يهزأ بقصيدة جميلة زي ديه و للأسف الناس بقت بترددها وراه ولا هما عارفين ديه ايه اصلا

هو فعلا لو هنتكلم هنقعد لبعد بعد بكره فانا حاسس ان انا طولت قوي بس انتي عارفة بقى..عموما دايما انا في انتظارك...سلام

الأباصيرى said...

ياساااتر
أدينى داخل برجلى اليملن أهه
أول مرة أدخل مدونتك.. بس حلوة

موضوع اللغة العربية دة تقريبا أنقرض

هفتكر معاك واحد صاحبى بس أبيييض فى الأنجليزى
تلاقية جاى يسألنى
هى كلمة كذا معناها أية بالأنجليزى؟؟

أقولة معناها.. وبعد شوية
أفاجأ بية بيتكلم مع واحد صاحبنا تانى وبيستخدم الكلمة الأنجليزى بدل الكلمة العربى

وجاى تقولى اللى بيكتبوا العربى غلط

يارااااجل قول ياباسط

ana mashy b2a
ay khdmat ya basha
salam
:)

يا مراكبي said...

شكرا ليك على تعريفك ليا بمدونتك الظريفة دي

ياترى إنت قصدك تكتب إذا بالنون وألا دي غلطة مطبعية؟

وأحييك على موضوع اللغة العربية ده .. حقيقي إحنا أبعد ما يكون عن الإهتمام باللغة العربية لدرجة إن الناس ممكن تسمع آية من القرآن وما تفهمش معناها

Shreef said...

الأباصيرى باشا

شرفتني بزيارتك الجميلة ديه وبعدين يا سيدي تدخل برجلك اليمين او بالشمال مش مهم المهم ديه ما تكنش اخر زيارة ليك...و اشكرك انك ذكرت مثال توضح لنا بيه اللي بيستخدموا اللغة للمنظرة و اظن ده كان مثال واضح انت فاهم بقى لزوم الرسم..و على فكرة انت قاصد تكتب الكلمتين اللي في الاخر دول عربي انجليزي بس ماشي يا سيدي ولا يهمك

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ

يا مراكبي

شرفتني بزيارتك و انا من احد المتابعين للمدونة بتاعتك و معرفش انت تقصد ايه با اذا بالنون بصراحة لو كان في غلطة ولا حاجة يا ريت تبقى تعرفهالي يمكن مكنش واخد بالي منها...و بعدين انت بتقول فيها فعلا في ناس متعرفش معاني حاجات كتير لان الكلام في القرآن مثلا عربي عربي من الشديد اللي طبعا كلام مبقاش يتداول فا طبيعي ان الناس متعرفوش و ممكن تضرب مثل كمان الشعر القديم اللي هو من الجاهلي و انت طالع فعلا في قصايد مع انها بالعربي لكنها محتاجة ترجمة حاجة غريبة يعني لغتنا و مش عارفين نفهمها حاجة تكسف..ما علينا اتمنى ان ديه متكنش اخر زيارة ليك..سلام

daktara said...

والله عندك حق في كل اللي قلته
بس اللي مكتوب علي المحل ده ينم عن جهل بين
مش بس استهتار باللغة
تحياتي لك
د. خالد عزب

يا مراكبي said...

أنا قصدي إن عنوان مدونتك مكتوب فيه

أنا أفكر إذن أنا مجنون

والكتابة الصحيحية هي

أنا أفكر إذا أنا مجنون

علشان كده باسألك .. إنت قاصد الكتابة الغلط كنوع من الكوميديا في العنوان والا فعلا هي غلطة كتابة؟

والله أعلم .. وتحياتي

أنا أفكر إذن أنا موجود said...

أولاً حمد الله على سلامة الوالد .. ربنا يخليهولك يا رب

نفس المشكلة أعانيها مع أصدقائي في الماسنجر
نص الكلام بيتكتب انجليزي بحروف عربي أو عربي بحروف انجليزي
الحقيقة بتنرفز بس اتعودت ياعني

بس أصحابي قوي بطلوا الحركة دي
لاني انا نفسي بحاول أضبط نفسي دائماً عربي عربي وانجليزي انجليزي

اما بخصوص شوية مصطلحات انجليزي وسط الكلام ، فده كان كتير قوي بيحصل أيام الكلية
بس مع التخرج والشغل الموضوع ده قل شوية
وإن لازلت بأكتب الأرقام بالأنجليزي مش عارفة ليه ؟؟

وأتفق مع مها أن لما ريكو غنى بيت الشعر ده فعلاً الواحد زعل بصراحه .. واستهيفتهم قوي

ثانكس شريف على التوبيك ده
شوفت الجملة الأخيرة دي قمة النرفزة بجد

david santos said...

Hello, sherref!
This work is very good, thank you
have nice week

Shreef said...

د.خالد عزب او يا دكتره

اولا انا اتشرفت بزيارتك لمدونتي المتواضعة ديه و ثانيا كلامك طبعا في محله لان الاستهتار باللغة في حد ذاته جهل..جهل بمدى جمال اللغة ديه اللي المفروض نحافظ عليها قدر الامكان من اي تأثير عليها و خصوصا الخارجي عموما ربنا يستر على اللغة من الضياع..و سلامي ليك

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

يا مراكبي

اولا اشكر حضرتك لاهتمامك و انا كده عرفت قصدك و احب اوضح سبب التسمية هي مقصودة طبعا لان عايز اقول ان سبب الجنون هو التفكير الكتير في حاجات كتير في الدنيا ديه و في غير الدنيا و ان ساعات لما تيجي تعقل حاجات كتير بتحصل او تزنها بميزان العقل فتلائي ان صعب عليك تفسرها لانك مش هتلاقيلها تفسير اقصد طبعا تصرفات الانسان الغبيةو في سبب تاني مهم جدا انك لما تيجي تشارك افكارك ديه مع الناس او تعرض موضوع ما فمكن يستغربوا طرحك للموضوع او الفكرة ديه و يفتكروك فعلا مجنون فانا قلت اسبقهم و اقول ان انا بفكر و بالتالي فمن وجهة نظركم ماشي ممكن تعتبروني مجنون و علشان كده بقول انا افكر اذن انا مجنون وده اللي انا وضحته في اول تدوينه في المدونة..اتمنى اني مكنتش طولت عليك و اكون وضحت قصدي و مرة تانية اشكرك لأهتمامك

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

أنا أفكر إذن أنا موجود

اولا الله يسلمك ويارب يخلي كل الناس لبعضيهم و يكونوا بالصحة و السلامة ان شاءالله..و بجد هي حاجة تنرفز حتي اصلا في قراية الكلام ده و صدقيني انا مبقراش الكلام ده الا لما اكون مضطر و اما المصطلحات في وسط الكلام انا معاكي لان زي ما قلت في ناس بسبب ارتباطهم باللغة في شغلهم و بدراستهم فبيكون فاللغة بتبقى على لسانهم و الكتابة كمان بيبقوا اتعودوا عليها و من حقك انك تستهيفي الناس امثال ريكو لانهم هايفين اصلا..و يو ار ويلكم اني تيم و اي خدمة

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ

mr.david santos

Thank you for your visit i hope you enjoy my blog..bye

عاشقة الوطن said...

والله يابنى الواحد زعلان على اللغة العربية وحالها المتدهور

عموما ممكن نعمل احنا حملة لاحياء اللغة العربية من جديد


تحياتى لموضوعك ولك

Shreef said...
This comment has been removed by the author.
Shreef said...

عاشقة الوطن
اللغة لسه ماممتش لكن نقدر نرفع من
شأنها لو اخدنا على عاتقنا ده شكرا على زيارتك..سلام

sarah la tulipe rose said...

الصورة دي عار و الله
لغتنا من اجملاللغات و اصعبها و اعمقها اللغة الوحيدة الي فيها تشكيل و كفاية انها اللغة الي نزات بيها الكتب السماوية
بس هي زي كل حاجة حلوة مش عارفين نحافظ عيلها

خمسة فضفضة said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بوست روعه يا شريف ، انا كنت ناوية اتكلم عنه بجد بضايق جدا جدا من الناس اللي بيكتبوا تعليقاتهم بحروف انجليزي
او اللي نص كلامهم بلغه اجنبيه انجليزي بقي او فرنساوي مش مشكله

مش عارفه ليه كده بيفتكروا انهم اعلي من الناس التانيه وستايل بقي وحاجات ........مع ان اللغه العربيه هي لغة القرآن الكريم اللي ربنا كرمها واخترها هي بس من دون بقية اللغات

لو رحت فرنسا وحبيت انك تتكلم مع اهلها باي لغة تانيه غير الفرنساوي وحتي لو اللي قدامك فلهم انت بتقول ايه نادر لما يرد عليك ولازم يجبرك انك تتكلم لغته مش لغتك
عندنا بيحصل العكس علي طول الخط

اعتقد ان ده من موروثات الاستعمار الاجنبي ومن العادات اللي سابوهالنا قبل ما يمشوا واللي بتتسمي عقدة الخواجه ، في الكلام والاكل واللبس وكل حاجه

شكرا علي البوست والبلوج الروعه

Shreef said...

sarah la tulipe rose

طبعا الصورة ديه عار و مش اي عار لكن هي مثال لمدى تخلفنا و تشويهنا لكل حاجة جميلة في حياتنا..انا مش عارف انا بقول كده علشان انا عربي ولا ايه لكن انا شايف انا العربي اجمل لغات الدنيا..حضورك شرفني جدا و اتمنى انك تكرري الزيارة ..سلام

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ

خمسة فضفضة

و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
اي خدمة يا ستي وفرت عليكي مشقة كتابة الموضوع و في النهاية كلنا عايزين نوصل نفس الرسالة..و عندك حق لكن يبدو ان الناس مش مقدرة قيمة ان ربنا اللي هو ربنا اختار اللغة العربية علشان ينزل بيها القرآن الكريم و اد ايه دي حاجة كبيرة اوي..و بالنسبة لفرنسا دول ناس بتحافظ على لغتها بالرغم من ان ماضيها مكنش ذات قيمة و اظن حافظ ابراهيم قلها في القصيدة في بيت ولا اروع من كده..و ده فعلا ممكن يكون من سبيل التشبه بالدولة الاقوى زي ما مها ذكرت في اول تعليق.. عمومااتمنى ان احنا ناخد بالنا من لغتنا اكتر من كده لانها غالية قوي...شرفتيني بزيارتك الجميلة ديه و اتمنى انها متكنش اخر زيارة...تحياتي ليكي

Shreef said...

خمسة فضفضة

اه و بالنسبة لموضوع الخط في ناس طلبت اقبل كده جيت اكبره لقيته مبعجر اوي عموما هحاول تاني

usama hamdi said...

معزرة يا شريف علي التأخير في التعليق لكن الواح كان مشغول جدا وانت عارف
و انت عندك حق في كل اللي انت قولته وكنت عاوز انوه علي حاجه ان ديه سيلاسه الدوله عندنا ان احنا نصبح بلا هويه ولا اعرف الهدف
و الدليل علي كلامي ان احنا بناخد عربي وانجليزي من اولي حضانه والطلبه بتطلع في الاخر لابتيبقي عارفه عربي ولا انجليزي
كنت بسمع الراديو في يوم وكان في دكتور بيتكلم عن الناس اللي بيتكلموا عربي علي انجليزي وشبه لغتهم باسم عجبني جدا ان هيه لغه مسخ

وبعد ده كله وللاسف انا فيه العيب ده بحب اتكلم انجليزي اكتر من العربي بس ده مش منظره ولكن انا بحب الانجليزي ونفسي اجيده واتكلمه بطلاقه

والف سلامه للوالد

Shreef said...

و لا يهمك يا اسامة على التأخير لكن انا هختلف معاك في النقطة ديه مش كل حاجة هنرميها على الدولة و نقول ديه سياسة الدولة ما اظنش في دولة في العالم ممكن تضر بمصلحة اهلها (عن قصد) ممكن بعض القوانين الغبية او التحكمات العقيمة للدولة تكون سبب في كده لكن عمرها ما تكون مقصودة يعني مثلا الدولة مقالتش لكل واحد يكتب باللغة المسخ زي ما انت عرفتنا المصطلح الجميل ده و مش الدولة اللي قالت للناس اتمنظروا بلغة تانية غير لغتكوا و الدولة مغلطتش لما كانت بتعلمنا الانجليزي و احنا صغيرين ده بالعكس ده اسهم كتير في سهولة و سرعة انتقالنا من الداخل للخارج لان بئى معانا لغة تانية العالم كله بيتكلمها يعني كانت فايدة لينا مش ضدنا و اذا كانت الطلبة بيطلعوا قرطيس في اللغتين فده عيب في التعليم و كمان الدولة مقلتش انك تتدخل قسم شعبة اللغة و تتختار الانجليزي انك تدرس بيه بدل العربي ديه كانت رغبتك الشخصية..و كمان مش عيب ان احنا نتعلم اكتر من لغة بالعكس تماما ده شيء واجب علشان نقدر نتصل مع الناس اللي بره..و الله يسلمك يا سيدي و اتمنى ان اكون وصلت قصدي..تحياتي ليك..سلام

Anonymous said...

بص هو كلامك تمام و طبعا الصورة دى حاجة مسخرة يعنى بس انا ليا راى لو الموضوع موضوع مبدأ و طظ فى الانجاز
يبقى المفروض نتكلم لغة عربية فصحى و بلاش المصرى ده يعنى وانت بتكتب الموضوع تكتب لغة عربية وانا برد عليك اكتب لغة عربية و انت بتشترى العيش من المخبز قول للراجل اريد خمسة عشر رغيفٌ من الخبزِِ
طبعا الراجل حيتريق عليك واحتمال ميفهمكش اصلا مينفعش يبئى مبدأ و مينفعش طظ فى الانجاز دى متغيرات العصر احنا مبنقولش النهاردة نهارك سعيد و صباح شريف ولا بنقول عمت مساءا
بس مش معنى كدة نسيب اللغة تضيع و نكتب شقة للائجار بس نتعلم اللغة صح عشان لما نيجى نكتب بحث علمى ولا شعر ولا موضوع رسالة ولا نكتب شقة للإيجار نكتبها صح يبقى عندنا المصرى اللى بتكلم بيه و الاربكو فرانكو بتاع النت لكن ساعة الجد عندنا اللغة العربية برضه
بس

Shreef said...

Saso0o

طيب انتي عايزاني اقول ايه بعد كلامك..بالظبط انا مش سعيد و انا بكتب المواضيع مثلا او حتى الردود بالعامية و ده علشان انا و كتير غيري مش مؤهلين ان احنا نكتب باللغة العربية الفصحى لانها مش سهلة زي ما ممكن بعض الناس تتخيل..يمكن لاننا متعلمناش كفاية ازاي نكون كفء في لغتنا..و بعدين كمان متعتقديش ان العامية كده اي كلام لو جيتي تركزي و تبحثي هتلاقي ان معظم او كتير من كلامنا العامي له اصل في اللغة العربية..و انا اؤيدك تماما لازم نكون عارفين العربي الصحيح كما يجب ان يكون و نفس الوقت لغتنا العامية تكون لحياتنا العادية..فتقريباً انا متفق معاكي في كلامك..بس خلاص

Maha said...

بسم الله

السلام عليكم ورحمة الله

استمتعت بقرآءة التدوينة والتعليقات استمتاعا تغلبه حرقة على ضياع العربية وإمتهاننا لها .. لكن رؤية تدوينات تناقش قضية اللغة العربية وسماع أصوات محبيها يناشدون بالعودة لها والاحساس بألمهم على ما آل إليه حالها الآن يبرد هذه الحرقة ويعطي أمل في المستقبل

بالمناسبة الدعاء جميل جدا .. ((بحق ما شقيت لموسى جوه البحر طريق
بحق ما رزقت مريم ميه تبل الريق
بحق ما حفظت يونس جوه فى بطن الحوت
بحق ما نجدت ابراهيم من اللهب والموت ...... ))

اللهم آمين