Saturday, February 24, 2007

اديني في الهايف

و انا بتصفح في المنتدايات كالمعتاد لقيت واحد كاتب موضوع كده مستفز..مستفز لدرجة هتخليني اعمله موضوع لوحده علشان اتكلم عليه..الموضوع ده بئى كان عنوانه متتفرجوش على توم و جيري فالعنوان شدني فدخلت اقرأ الموضوع فلقيت ان بيطلب من الناس انها متتفرجش على كارتون بتاع توم و جيري قال ايه ان ده لا يتفق مع تعاليم الدين الاسلامي؟؟فانا استغربت الموضوع جدا و قلت اكمل..فاتضح ان ايه الموضوع بئى ان واحد من اللي اسلموا جديد قال ايه ان الناس المفروض متتفرجش على توم و جيري لأنه لا يتفق مع تعاليم الدين الاسلامي لان جيري و هو الفار اللي يعتبر هو الضعيف بيفضل يهرب طول الحلقة و في النهاية بينتصر بعكس توم و هو القط اللي المفروض ان هو الاقوى بيجري ورى جيري طول الحلقة و في الاخر بينهزم بردو و ده هينمي في نفوس الاطفال فكرة انك تكون ضعيف لكن في النهاية هتتنتصر و ان القوي بينهزم في الاخر دايما.......يا سلام يعني بالزمة ده كلام يتقال ايه الكلام المتخلف اللي الناس بتقوله ده..اولا توم و جيري ده مسلسل دمه خفيف بنتفرج عليه علشان نضحك شويه و خلاص يعني حاجة كده كوميدي..ثانيا هل وصلت بينا الهيافة ان احنا نسيب المشاكل الحقيقية فعلا اللي بتواجهنا و نروح نعلق مشاكلنا على شماعة غبية زي الكلام اللي اتقال ده..ما اظنش يعني ان خلاص فرغت بينا المشاكل و متبقاش الا مسلسل كرتون هو اللي هيدمرنا..اللي هيدمرنا ان احنا ديما بنيجي في الهياف و نتنطط اوي و نتضايق و نتنرفز على حاجة اقل من ان تذكر اصلا انا مش عارف ليه بنبص تحت رجلينا و مبنبصش للصورة الكاملة امتى هنعرف ان مستقبلنا في التفكير السليم بأن احنا ننفض للكلام الفاضي ده كله و نبني نفسنا بالعلم و الايمان الكامل بربنا و قدرتنا على ان احنا نكون اسياد العالم ده كله بوحدتنا ذي ما كنا قبل كده..انا مش عارف ان كنت متحامل على الشخص اللي كتب الكلام ده ولا من حقي..ايه رأيكوا؟

و ده هيدفعني ان اكتب مثال تاني على الهيافة بتاعتنا بس هو قديم شويه و كان واحد بردو عامل موضوع كبير و بيقول الحق بسرعة امسح نجمة اسرائيل من على جهاز الكمبيوتر بتاعك طلع ان برنامج الاوفيس في صور الكليب ارت بتاعته من ضمن الصور ديه صوره نجمة اسرائيل و ممكن تمسحها عادي يعني...لكن المشكلة في ايه هو انا خلاص يعني لما همسحها كده ابقى حررت فلسطين..هل مشكلتنا متمثله في حته صورة على جهاز الكمبيوتر ولا تفريطنا في حقوقنا و ضعفنا

كنت مزنوق في الكلمتين دول بـس كده انا استريحت

منتظر ردودكوا..سلام

22 comments:

Anonymous said...

سلام عليك يا شريف
دي اول مرة اجي المدونة بتاعتك ..عارفة اني اتاخرت عليك في الوصول بس الموضوع اللي قريته فعلا يدل علي روعة العقلية لصاحب هذه الصفحة
بالنسبة لموضوعك انت فعلا عندك حق
هي دي المشكلة اننا بنجي في الحاجات الهايفة و نركز اوي ...
مش بعيد المقالة الجاية يقولوا ان كل الجيل اللي اتفرج علي مازنجر كان سبب سقوط بغداد
طيب ما تلات اربع الاطفال اللي في العالم بيتفرجوا علي توم و جيري و بلا فخر لغاية دلوقتي انا مدمنة كرتون ايه المشكلة
بصراحة حاجة محرجة جدا لو المقال اترجم و قراه حد اجنبي .... للأسف أول حاجة هياخد باله منها أنه "أسلم حديثا "
تخيل كم الافكار و الأنتقادات الشخصية "اللي هيفكر فيها اي واحد امريكي او غير ذلك اي واحد عامة ميعرفش عن الاسلام غير ان هو ده كان اول حاجة قالها واحد دخل في الدين "!!!!!!!!
خسارة
سبحان الله بيضيع الدين اهله و مش في الموضوع ده بس ده في الف حاجة بسيطة و يسيبوا أسس الحياه و الدين

انا منتظرة المقال بتاعك لان فعلا الموضوع ده شاغلني جدا

سلام
مها

Shreef said...

اولا انا مبحبش اجامل علشان محدش يقول ان ده مجرد مجاملة لكن بجد صدقيني انا ليا الشرف لمجرد انك دخلتي على مدونتي المتواضعة ديه لان انا من اشد المعجبين بأفكارك و كتاباتك اللي بتنزليها و انا متابع جيد ليها..اما بالنسبة للموضوع فده للأسف بجد صدمني لدرجة انا كنت عايز اشتم اللي كتب الكلام ده و عندك حق في كل اللي قولتيه هيكون رد فعل الناس اللي عايزين يعرفوا عن الاسلام ايه لو قروا الكلام ده...احنا مش عايزين ابدا نكون مثال للتخلف و الافكار العقيمة اللي بتصدر من عقول صدئة امتى هندرك الكلام ده مش عارف..و حلوة اوي حتة جيل مازنجر كان سبب سقوط بغداد ديه مهوا ده اللي ناقص..و اكرر في النهاية شرفتيني بزيارتك..سلام

AbdElRaHmaN Ayyash said...

ههههههههههه
يا سيدي بنشوف من ده كتير
ده غير بقى لما يسقط كل افلام الكارتون على الواقع
من اول سمبا وحياة حشرة وتوي ستوري
لحد انكريدبل

بس انا فرحانلك عشان ارتحت بعد اما كتبت
سلام
وانا كمان اول مره ادخل هنا

Shreef said...

شرفتني بزيارتك الجميلة ديه يا عبد الرحمن و ان شاء الله متكونش اخر زيارة و كويس ان كلنا متفقين على المبدأ ده و ان بجد ارتحت لما فضفت قبل ما اتشل ولا حاجة..سلام

maha said...

سلام عليك يا شرف
لا الف بعد الشر عنك من الشلل
البلد محتاجاك
:)
اخجلت تواضعنا
انا كمان مبسوطة جدا من حضورك الجميل عندي و من تعبيراتك في الكتابة
لكن انا ليا طلب صغير
انا كنت عايزة تعليق منك علي رائي في سؤالك من بوست "إضطراب "في المدونة عندي لان رائيك فيه يهمني جدا

في انتظار ردك و البوست الجديد في مدونتك الجميلة
سلام
مها

Shreef said...

MAHA
عٌلم و ينفذ..مقدرش اتأخر عن نقاشك الممتع

أنا أفكر إذن أنا موجود said...

الحالةالأولى يا شريف مصدفتهاش .. يمكن عشان كده لسه عايشة بصحتي والحمد الله

لكن الحالة التانية دي اللي شوفتها في المنتدى بتاعنا .. وبقيت بأقول يا عالم ده مايكروسوفت اوفيس العالمي مش نازل لمصر والعرب بس .. أفرض عملت بحث عن أسرائيل مش هتحتاج تحط صورة من الكليب آرت تدعم الموضوع

صدقني طول ما العرب مش عارفين يقضوا فراغهم في حاجه مفيدة هيفضلوا يدورا على الهايف عشان يتكلموا فيه .. وكفاية سوء استخدام الأنترنت في نشر الأخبار الخاطئة والقصص الزائفة .. لمجرد أثارة قضية عمياء وجذب الأنتباه ..

دي كلها مشاكل عرضية هدفها الترويج لاسم صاحب الموضوع أو يمكن زيادة عدد المشاركات

لكن الكارثة زي ما قالت مها لو واحد ترجم المقال لغير العرب شكلنا هيبقى أيه !!!

Anonymous said...

شريف
بيتهيالى ان فيه ناس كده كتير
دماغها فاضية الى حد ما
وربنا يهديهم

وشكرا ليك على زيارتك مدونتى المتواضعة
وسلام كبييير لشريف

Shreef said...

أنا أفكر إذن أنا موجود

كويس انك مقابلتيش الحالة الاولى علشان تفضلي بصحتك كده على طول يا رب و بالنسبة للحالة التانية كويس ان حد شافها على سبيل التأكيد يعني و بالظبط الحاجات ديه مش مقصودة خلاص يعني مش نظرية المؤامرة تشتغل على طول و الناس ديه بئى عامله الحركة ديه علشان تفرض اسرائيل علينا ده اللي اتكتب للأسف و زي ما انتي قلتي طول ما مفيش حاجة مفيدة نعملها هنفضل ندور على شماعة نعلق عليها فشلنا و تقصيرنا اللي احنا كنا السبب فيه مش اي حد تاني شرفتيني بزيارتك و انا من احد المعجبين بكتاباتك على فكرة..شكرا
ــــــــــــــــــــــــــ
عاشقة الوطن

انا هقولك بصراحة انا عارف ان في ناس هايفة كتير بس متوقعتش انه يكون بالصورة ديه لان ديه مش هيافة ده غباء بعيد عنك و ربنا يستر علينا و متشكرينيش على زيارتي لان مدونتك مش متواضعة لانها مدونه تستحق الزيارة فعلا...سلام

šσяšαяαα said...

بصراحه اول مرة ادخل البلوج دى بس واضح انها هتكون من مدوناتى المفضله..
وعموما المواضيع الهايفه دى مش جديده ماحنا كدا دايما نييجى فى الهايفه ونتصدر..زى موضوع الشجرة اللى لقوا لفظ الجلاله مكتوب عليها..قلبو الدنيا والناس وقفت الطريق وبركاااتك ياستنا الشجرة..كأنها حقيقه فعلا وبقت آيه وإعجاز علمى مع انهم اكتشفو ان واحد اللى كاتب عليها كدا..وكأن الشجرة دى اللى هتحل مشاكل النووى..
والله باين كدا ان احنا اللى بقينا آيه فى التخلف وانا بقترح نضيف لتر بنزين على بطاقه التموين علشان نلمع بيه عقولنا اللى صدت.
معلش انا حاولت اقصر فى الكلام بس ماادرتش من الفرسه اللى فيها وارجو اكون ضيفه خفيفه عليكو..
والسلام ختام

حبيبة الرحمن said...

السلام عليكم

كالعادة موضوع جميل وفتحتة للمناقشة
بص انا هجيبلك الخلاصة المواضيع دى عاملة زى الموضة كل شوية يطلع موضة جديدة شوية توم جيرى وشوية بوكيمون وشوية نجمة اسرائيل وشوية مقاطعة و.........وغيرة وبكرة مش عارفين مستخبيلنا اية
بس لو على كلام الراجل دة ان القوى مش دايما صح وهينهزم فى الاخر والضعيف هينتصر فى الاخر مقارنة بالعالم الان يبقى نتفرج علية علشان دة معناة فى امل اننا ننتصر D:
سلام
كيتى :o)

Shreef said...

شرفتيني جدا يا انسة صرصارة بالرغم من حالة الاستغارب اللي انا فيه بسبب اسمك او تقصدي بيه ايه يريد تبقي تعرفينا..و كويس اوي النقطة اللي انتي اثرتيها بتاعتة ستنا الشجرة كمثال على الافكار البالية لكن اذا كانت حاجة من عند ربنا اوكي نتعظ بيها بس بردو مش لدرجة اني خلاص هنام تحتيها و اروح امسح عليها كل يوم لكن بما انهم قالوا ان الكلام ده منحوت على الشجرة بفعل بني ادم فخلاص تتقطع الشجرة اللي هتودي الناس في داهية ولا خلاص يعني بقت الشجرة المهدي المنتظر...و على فكرة حلوة الفكرة بتاعة البنزين بس بعدين الناس بدل ما تلمع بيه دماغها تشموا و تتسطل اكتر او بمعنى اصح نيجي نكحلها نعميها و دايما هتكوني ضيفة خفيفة و ابقي كرري الزيارة
ــــــــــــــــــــــــــــ
كيتي
شرفتيني و اشكرك لانك بصيتي للموضوع بالمقلوب لاني كنت منتظر حد يذكر النقطة ديه ان "القوي ينهزم و الضعيف هينتصر"يمكن بس ده بمقياس الخير و الشر عندنا او بمعنى اصح ان الخير هينتصر حته لو ضعيف و الشر هينهزم رغم قوته..لكن احب اقول ان حتى الخير نفسه محتاج قوة تحميه و اظن ان احنا لحد دلوقتي محصدناش من ورا الضعف الا كل ما هو مخيب للامال..محصدناش من ورا الضعف الا كل شتات و فُرقة..محصدناش من ورا الضعف الا اغتصاب لاراضينا و انسانيتنا..محصدناش من ورا الضعف الا كل امتهان لكرامتنا حتى لو كان معانا الحق بردو محتاجين القوة و اظن وحده قالتها في الحلم العربي "محتاج العدل القوة علشان تقدر تحميه" القوة هي سبيلنا الوحيد علشان نفرض بيها كلمتنا على العالم كله..الموضوع له ابعاد كتير و ممكن ننقاشه و لا ايه رأيك..سلام

Anonymous said...

ازيك يا شريف عامل ايه
انا كنت عاوز اقول ان الكرتون ده من اهم الوسائل التعليميه للاطفال وانها من الاشياء اللي بتعبر لعقل الطفل بدون اي رقابه فممكن يعبر من خلاله اي شئ مش متفق مع عقيدتنا ولكن ده مش معناه اني موافق علي المقال اللي من النوع ده لانه مش موضوعي وعلي فكره انا من المدمنين لتوم وجيري
موضوع جميل و نريد المزيد

Shreef said...

فهمت قصدك يا سمسم ان تقصد ان ممكن نستخدم الكارتون كوسيلة لتعليم الاطفال بطريقة بسيطة وده كلام جميل جدا لكن الكلام الناس بتقوله ده اظن انه ميصحش وعلى فكرة في مثال تاني على نفس الشاكلة بس كان اكبر من ان انا اذكره..شرفتيني بحضورك يا سمسم

الأباصيرى said...

الراجل عندة نظرية برضة

يعنى هو ساب الدنيا والدين والمعضلات التاريخية والتربوية
والأختلافات الدينية والعقائدية
والحاجات الزرقا دى كلها

ومسك فى توم وجيرى؟؟؟
ميحرمهوش من العبقرية أبداً
ويخلية لمصر وللناس اللى هتضربة بالجزمة

صباح الخير

Shreef said...
This comment has been removed by the author.
Shreef said...

تسلملي يا اباصيري و الله انت كده جبت التايه و بعدين انت فاهم احنا احسن ناس نتكلم في الهايف

خمسة فضفضة said...

ولا يهمك يا شريف الناس الهايفه دي موجوده كتييييير اوووي وانت لو فضلت تحط الكلام ده في نفسك وتتضايق منه مش ها تخلص
احسن حل للي زي دول هو التجاهل ثم التجاهل ثم التجاااااااهل

Shreef said...

التجاهل مقدرش انفض او اكبر لحاجة زي كده لانها حاجات تغيظ لدرجة بتخليكي تغضبي و لازم تخرجي الغضب ده في اي حاجة ربنا يستر على صحتنا

Anonymous said...

اسفة للتأخير بس انا جتلى فترة شهر كدة اختفيت من المدونات و من مدونتى انا شخصيا
عموما بجد البوست ده تحفة موت و عاجبنى جدا و حسيت انه بجد فى امل ان فى لسة ناس بتفكر زيك يا شريف
شريف انت معاك حق انت مش متحامل على الراجل هما اللى بقو خلاص مش سامعين الهبل اللى بيقولوه الموضوع بئى بجد غير طبيعى يا جماعة ازاى مش حاسين بمدى التفاهة اللى سيطرت على تفكيرنا
مظنش ان الغرب بيتحامل علينا لما يقول علينا ارهابيين و يتريقو علينا و على رسولنا مدام احنا بنرسم الصورة الزبالة دى عنهم

Shreef said...

انتي فعلا بقالك فترة مظهرتيش كده اتمنى يكون اللي منعك خير..عموما اللي كتبته اللي حسيته فعلا من مدى تخلف الافكار ديه و طبعا لازم يتريقوا علينا طالما احنا افكارنا بالمنظر ده هما يوصلوا لاعلى مراتب العلوم و الاقتصاد و في مجالات كتير و احنا لسه نشوف اذا كان توم و جيري خطر علينا ولا لأ..ما علينا..شكرا..سلام

Unknown said...

فعلا ادينى فى الهايف