Friday, January 12, 2007

الفرق بين جيله وجيلنا

جاءت احدى الطالبات فى الجامعه الامريكيه بالقاهره للاستاذ "مصطفى امين"وسألته عن :الفرق بين جيله وجيلها !؟

فقال لها :فى جيلنا كنا اكثر ارتباطا بأهلنا من الجيل الحاضر.فهذا الجيل ضعفت روابطه العائليه.فكنا فى جيلنا الماضى اكثر الحتراما لآبائنا من ابناء الجيل الحاضر!قد لا تصدقينى يا انستى اننى لم اضع ساقا على ساق امام امى الى ان ماتت .اذا كنت جالسا فى غرفه ودخلت عليا امى وقفت لها احتراما..وكان يحدث ان تدخل امى وتخرج من الغرفه عشرات المرات فاقف لهاعشرات المرات!وكنت افعل هذا وانا "عضو فى مجلس النواب وان صاحب دار اخبار اليوم" وكنت لا استطيع ان ادخن سيجاره فى حضره امى ,مع ان السيجاره لا تفارق فمى ابدا!!
ولا اذكر انى اننى قلت لابى او امى (انت)!كنت اقول لهما "حضرتك"وقد الغى الجيل الحديث هذه التقاليد ,وبدأنا نسمع فى بعض المجتمعات عن ابناء ينادون اباءهم بأسمائهم!ولقد وجدت متعه لاحد لها فى ان احترم ابى وامى وفى تقبيل يديهما .ولم اشعر بمهانه وانا احنى راسى لامى واقبل يدها .بل كنت احس ان هذه القبله هى جواز مرور الى رضاء الله!

وفى جيلنا كانت الصداقه تعنى اكثر مما تعنى الآن!لم تكن الصداقه مآدب نحضرها ,ولا سهرات نمضيها ولكنهاكانت رابطه قويه تكاد تصل الى رابطه الدم! راينا اصدقاء يضحون فى بحياتهم من اجل اصدقائهم .وراينا اصدقاء يبذلون ثرواتهم لانقاذ اصدقائهم. وراينا صدقات تعيش العمر كله.لا تتأثر بتقلبات الايام .

اليوم امر فى الشارع وارى جنائز فى بعض الاحيان ,يسير خلفها ثلاثه اشخاص!واتساءل فى دهشه هل هذا الرجل الذى عاش سبعين عاما لم يدخل فى حياته الا ثلاثه اشخاص ؟فى الماضى كان الشارع كله يخرج لتشييع جنازه احد الافرده.وكانت القريه كلها تخرج وراء احد ابناءها! كان الناس يعتبرون ان ما بينهم وبين الاموات هو واجب مقدس يجب ان يؤدوه كاملا,سواء كان الميت له اقارب من ذوى النفوذ والسلطان او كان رجلا مجهول مغمورا لا منصب ولا جاه!

قديما قالوا ان كلب السلطان مات فخرجت المدينه كلها تشيع الكلب وتبكيه ..
وعندمامات السلطان لم يخرج خلف نعشه احد!
ويظه ان هذا الجيل يعتبر كل الناس سلاطين!

8 comments:

Anonymous said...

مش شايف ان المقارنة بتاعة استاذ مصطفى امين فيها نوع من التحيز مهو اصل مش معقول جيلهم كان ملايكة و جيلنا شياطين بس ولنفرض جدلا ان ده صحيح بس مين ربى جيلنا و حطله اساساته مش الجيل بتاع استاذ مصطفى يبقى مين السبب بئى مين اللى معرفش يربى ؟؟

و لكن مش هى دى الحقيقة انا ولا رايى ان الجيل اللى قبلنا وحش ولا جيلنا حلو انا بقول لكلن عيوبه و مميزاته
انا واحدة من الجيل الجديد بنادى بابا و ماما باسمائهم بس مش معناه قلة احترام ولا الالقاب معناها احترام انا ممكن اقولك يا على باشا يا على بيه و اول ما تمشى الله يحرقك راجل خنيق
لكن انا بقول يا مصطفى و يا علا و اول ما يمشو ياه دول اعظم اب وام فى الدنيا دول مصاحبنى و عاملينلى بريستيج هما اللى ربونى تربية بعقل خلونى معملش الغلط عشان مقتنعة و عشان بحبهم مش عشان خايفة منهم مببوسش ايديهم ببوس خدودهم واحب اشوف ابتسامة حبهم ليا عارفين انى بحبهم و بحترمهم و هما كمان بيحترمونى رغم انهم من الجيل اللى كانو بيبقو حاجة وعشرين سنة و ممكن يضربو مفتكرش مرة ضربونى من ساعة 2 ابتدائى و حتى اياميها كان قليل اوى لما يضربونى
الصداقة عندنا مهمة اوى وصحابى بيحبونى من فلبهم اه فى مصالح كتير و صحاب بيغيرو من بعض بس محدش يقنعنى ان فيه جيل كان فى البنى ادم بيحب صاحبه اكتر من نفسه عشان ده ضد طبيعة النفس البشرية اما بالنسبة للجانيز لسة ممشيتش فى واحدة لو مشيت لا قدر الله يعنى حبقى احكيلك شوفت ايه
اما بئى بالنسبة لجيل الاستاذ مصطفى شفت اساتذة فاكرين انهم عارفين كل حاجة فى الدنيا يعنى انا لو جيت قولت لحد من الكبار لا فى نقطة مخدتش بالك منها انتى حتعلمينى انتى يا حقيرة يلا متعرفيش حاجة ده انا خبرة مع انهم بيقولو يموت المعلم ولا يتعلم يعنى اعتقد لو الاستاذ مصطفى شاف كلامى حيبقى رأيه فيا انى حمارة و مبفهمش حاجة و ازاى اجرؤ اعدل عليه ده لو كان شخص غير موضوعى زى الاغلبية و احنا متفقين اننا بنكلم عن الاغلبية مش الكل ولا متفقناش ما علينا
و شفت من جيلهم يقلولك خلى عندك شجاعة ادبية بس مش معايا يا حلو جزأ مبادئك يا خفيف وشفت بيدخنو سجاير ويقولونا عارف لو دخنت سيجارة حدبحك السجاير دى قلة ادب طب انا ازاى اسمع كلامك وانت بتدخن و السجاير قلة ادب و اجرام

اظن ان كل جيل يظن نفسه اخر الرجال المحترمين
و شكرا

Shreef said...

ما احلى العودة الى النت بعد الامتحانات اخيرا الواحد خلص و ده السبب ان انا اتأخرت في الرد على الموضوع يا علي المهم اخلص من الامتحانات ييجي النت يخنق عليا المهم مش هيا ديه قضيتنا...النقطة اللي انت اثرتها نقطة مهمة و هي في مجمل العلاقات الاسرية كلها عموما وهي التوتر بين جيل الاهل و الابناء اللي هما من جيلين مختلفين وده يخليني اقول لأ يا سارة جيلهم مش ملايكة و لا جيلنا احنا شياطين الفرق في الظروف اللي عاشها الجيلين اللي شكلت افكاره و اتجاهاته...بالنسبة لجيل القديم عموما مكنش لسه الدنيا اتفتحت على بعضيها بالشكل ده وبالتالي كنت لسه الاخلاق متأثرتش اوي لكن بعد الانفتاح على العالم من مختلف الوسائل سواء الاعلام او ما شابه فده غير فينا احنا كجيل في تواجهتنا و افكارنا و اصبح متاح لينا قدر من الحرية اللي ممكن يوشفها جيل الاهل غريبة شويه واذا خدنا المثل الموجود ده اللي هو حته ننادي الاهل بأساميهم يمكن زمان يستغربوا الحته ديه لكن بالنسبة للتغير و الحرية اللي قلت عليها فديه بالنسبة لينا عادي لان احنا بنقول ايه المشكلة يعنى ام نناديهم بأساميهم و انا اتكلمت على المثال ده لتوضيح النقطة فقط انما احنا بنستخدم الالقاب لاظهار الاحترام..وللحديث بقية

FemTo said...

عجبنى اووى مقولة كلب السلطان
استمر ننتظر الجديد يا شريف

Anonymous said...

عادى والله قدامى واحد بيزق مامته وبيقولها انتى مال اهلك انتى وقدام ضيوف غريبين عن البيت اللى هما احنا وكانت اول مره زياره

Shreef said...

شكلااً للأخ فمتو بس تذكير بسيط اللي نزل البوست ده صديقي و شريكي في المدونة و هو علي ويكا
ــــــــــــــــــــــــــــــــ

و بالنسبة للأخت اروى الطويل للأسف في عينات من الناس دول كتير انا معرفش بصراحة بيجلهم جرأه منين ان هما يعملوا حاجة زي كده و شكراً على الزيارة الجميلة ديه

Anonymous said...

يااااااااه يا أخ (شريف) موضوع قوي اوي اوي اوي

انت اثرته

حقيقي مش الجيل الحالي اللي مش بيحترم اهله او بيوقر اهله

للاسف يؤسفني اني ااقولك ان اللي ساعد على كده اصلا الاباء

مش عارفة هل طغيان المادة على مشاعرنا وقلوبنا بقى كبير اوي حتى بالنسبة للاباء والامهات

كله بيقول لازم اوفر لاولادي مستوى مادي معين

واتنست العلاقات الاسرية والراوبط الجميلة وحرص الاباء نفسهم عليها

حاليا للاسف الاب او الام ماحدش بيسأل ابنه انت عامل ايه ...نفسيا طبعا

مدونة جميلة ورائعة جدا جدا جدا وان شاء الله ليا عودة كتير اوي عليها

(ندا)

Shreef said...

تسلميلي يا ندا بالظبط كده سعي الاهل علشان يحصل على مكاسب مادية بحيث انهم يحققوا لاولادهم مستوى اجتماعي معين اثر سلباً على العلاقات الاسرية داخل الاسرة نفسها طبعاً من الطبيعي انهم يحاولوا و انهم لازم يحصلوا على المادة ديه لكن عليهم في نفس الوقت انهم يكونوا اكثر احتكاكاً بولادهم و بالنسبة للنقطة ديه مثلا انا والدي كان بيشتغل بره مصر فترة ما انا كنت صغير لم لرجع كنت كبرت نسبياً صديقيني مكنتش عارف ازاي هقوله بابا مثلا ده مثال بسيط اد ايه النقطة ديه بتأثر على العلاقات داخل الاسرة و فعلا محدش بقى يسأل انت عامل ايه او عايز تحقق ايه او ما شابه و الحقيقة انا محملهمش اي ذنب لان السبب هو المجتمع اللي كلنا بنعيش فيه...انا سعيد جا بالزيارة ديه و هنستناكي دايما

خليك ف حالك said...

انا رايي ان كل جيل فية الكويس وفية الوحش وانا عن نفسى ببوس ايد ماما وبابا وبحترمهم بس ساعات بندهم باسمهم بس دا نوع من الصداقة بينى وبينهم و معتقدش انهم بيزعلوا من كدة بالعكس لانهم بيحسوا اننا بقينا اصحاب