Saturday, December 30, 2006

حاجه تقرف

اظن كل الناس شافت الصورة ديه انا مش عارف الحقيقة اتكلم اقول ايه بس اللي انا اعرفه كويس ان ديه حاجة قذرة. كلنا أتفاجئنا لما شفنا القنوات الاخبارية بتعرض الصور ديه لاعدام الرئيس صدام حسين...الراجل ده كان في يوم من الايام رئيس دولة عربية مهما عمل في بلده اه من حقه انه يتحاكم لو كان اخطأ من حقه انه يتعاقب و يتعدم كمان لو كان ده هيحقق العدل بس هيتحاكم محاكمة عادلة على ايد عراقيين فعلا بيحكموا بعدل مش على ايد ممثلين في مسلسل سخيف كان المخرجين فيه هما الامريكان و ابطاله هما شويه خونه باعوا نفسهم زي ما بيقولوا من اجل حفنة دولارات. اد ايه المنظر كان مؤلم لكل عربي شايف ان الحركة ديه ما هي الا انها بتجعل من صدام امثولة او علشان يبقى عبرة لاي حد مش على كيف ماما امريكا حتى يا اخي الوقت اللي اختاروه علشان يعدموه في عيد الاضحى زي ما يكون بيقولوا ديه اضحية العراقيين حاجة تكسف يا عرب بجد حاجة تكسف يمكن يكون صدام ظلم ناس كتير لكن ما اظنش ابدا ان تكون نهايته بالشكل المخزي ده.و اللي بستغربله اكتر فرحة العراقيين في الشوارع فرحانيين على ايه!!على اعدام الراجل ولا على ديموقراطية مش هتحصلوا عليها ابدا و هي بيقدمهلكم عدوكم اللي عايز مصلحته و بس فوقوا يا عراقيين شوفوا انتوا رايحيين على فين...

انحن مع الرهاب ام..م

القصيده دى من اجمل القصائد الوطنيه ل نزار قبانى بجد قصيده جميله ,ياريت تقراو وتقولولى رايكم

انا مع الارهاب


متهمون نحن بالإرهاب
إن نحن دافعنا عن الوردة
والمرأة
والقصيدة العصماء
وزرقة السماء
عن وطن لم يبق في أرجائه
ماء ... ولا هواء
لم تبق خيمة ... أو ناقة ...
أو قهوة سوداء!!
***************
متهمون نحن بالإرهاب
إن نحن دافعنا عن بكل جرأة
عن شعر بلقيس ...
وعن شفاة ميسون ...
وعن هند ... وعن دعد ...
وعن لبنى ... وعن رباب ...
عن مطر الكحل الذي
ينزل كالوحي من الأهداب !!
لن تجدوا في حوزتي
قصيدة سرية ...
أو لغة سرية ...
أو كتبا سرية أسجنها في داخل
الأبواب
وليس عندي أبدا قصيدة واحدة
تسير في الشارع وهي ترتدي
الحجاب
***************
متهمون نحن بالإرهاب
أذا كتبنا عن بقايا وطن ...
مخلع ... مفكك مهترئ
أشلاؤه تناثرت أشلاء ...
عن وطن يبحث عن عنوانه ...
وأمة ليس لها سماء !!
***************
عن وطن .. لم يبق من أشعاره
العظيمة الأولى ...
سوى قصائد الخنساء !!
***************
عن وطن لم يبق في آفاقه
حرية حمراء .. أو زرقاء ... أو
صفراء ...
***************
عن وطن ... يمنعنا ان نشتري
الجريدة
أو نسمع الأنباء ...
عن وطن ... كل العصافير به
ممنوعة دوما من الغناء ...
عن وطن ...
كتابه تعودوا أن يكتبوا
من شدة الرعب ...
على الهواء !!
***************
عن وطن يشبه حال الشعر في
بلادنا
فهو كلام سائب ...
مرتجل ...
مستورد...
وأعجمي الوجه واللسان ...
فما له بداية ...
ولا له نهاية ...
ولا له علاقة بالناس ... أو
بالأرض ...
أو بمأزق الإنسان !!
***************
عن وطن ...
يمشي إلى مفاوضات السلم
دونما كرامة ...
ودونما حذاء !!
***************
عن وطن رجاله بالوا على
أنفسهم خوفا ...
ولم يبق سوى النساء !!
***************
الملح ... في عيوننا ...
والملح في شفاهنا..
والملح ... في كلامنا
فهل يكون القحط في نفوسنا
إرثا أتانا من بني قحطان ؟؟
لم يبق في أمتنا معاوية ...
ولا أبو سفيان ...
لم يبق من يقول (لا) ...
في وجه من تنازلوا
عن بيتنا .. وخبزنا .. وزيتنا ...
وحولوا تاريخنا الزاهي...
إلى دكان !!
***************
لم يبق في حياتنا قصيدة ...
ما فقدت عفافها ...
في مضجع السلطان...
***************
لقد تعودنا على هواننا ..
ماذا من الإنسان يبقى ...
حين يعتاد الهوان؟؟
***************
ابحث عن دفاتر التاريخ ...
عن أسامة بن منقذ ...
وعقبة بن نافع ...
عن عمر ... عن حمزة ...
عن خالد يزحف نحو الشام ...
ابحث عن معتصم بالله ...
حتى ينقذ النساء من وحشية
السبي ...
ومن ألسنة النيران !!
ابحث عن رجال آخر
الزمان...
فلا أرى في الليل إلا قططا
مذعورة ...
تخشى علي أرواحها ...
من سلطة الفئران !!
***************
هل العمي القومي ...قد أصابنا
وهو أبكم ؟
أم نحن نشكو من عمى الألوان
***************
متهمون نحن بالإرهاب ...
أذا رفضنا موتنا ...
بجرافات إسرائيل ...
تنكش في ترابنا ...
تنكش في تاريخنا ...
تنكش في إنجيلنا ...
تنكش في قرآننا ...
تنكش في تراب أنبيائنا ...
إن كان هذا ذنبنا
ما أجمل الإرهاب ....
***************
متهمون نحن بالإرهاب ...
إذا رفضنا محونا ....
على يد المغول ... واليهود
... والبرابرة ...
إذا رمينا حجرا ...
على زجاج مجلس الأمن الذي
استولى عليه القياصرة !!
***************
متهمون نحن بالإرهاب ...
إذارفضنا أن نفاوض الذئب
وأن نمد كفنا لعاهرة !!
***************
أمريكا ...
ضد ثقافات البشر...
وهي بلا ثقافة ...
ضد حضارات الحضر
وهي بلا حضارة
أمريكا ...
بناية عملاقة
ليس لها حيطان !!
***************
متهمون نحن بالإرهاب ...
إذا رفضنا زمنا
صارت به أمريكا
المغرورة ... الغنية ... القوية
مترجما محلفا ...
للغة العبرية !!
***************
متهمون نحن بالإرهاب ...
إذا رمينا وردة ...
للقدس ...
للخليل ...
أو لغزة ...
والناصرة ...
إذا حملنا الخبز والماء ...
إلى طروادة المحاصرة ...
***************
متهمون نحن بالإرهاب ...
إذا رفعنا صوتنا
ضد كل الشعوبيين من قادتنا ...
وكل من قد غيروا سروجهم ...
وانتقلوا من وحدويين ...
إلى مساسرة !!
***************
إذا اقترفنا مهنة الثقافة ...
إذا تمردنا على أوامر
الخليفة
العظيم .. والخلافة ...
إذا قرأنا كتبا في الفقه
... والسياسة ...
إذا ذكرنا ربنا تعالى...
إذا تلونا (سورة الفتح) ..
وأصغينا إلى خطبة يوم الجمعة
فنحن ضالعون في الإرهاب !!
***************
متهمون نحن بالإرهاب ...
إن نحن دافعنا عن الأرض
وعن كرامة التراب
إذا تمردنا على اغتصاب الشعب
واغتصابنا ...
إذاحمينا آخر النخيل في
صحرائنا ...
وآخر النجوم في سمائنا ...
وآخرالحروف في أسمائنا ...
وآخر الحليب في أثداء أمهاتنا
إن كان هذا ذنبنا ...
ما أروع الإرهاب !!
***************
أنا مع الإرهاب ...
إن كان يستطيع أن ينقذني
من المهاجرين من روسيا ...
ورومانيا، وهنقاريا، وبولونيا ...
وحطوا في فلسطين على أكتافنا
ليسرقوا ... مآذن القدس ...
وباب المسجد الأقصى ...
ويسرقوا النقوش ...
والقباب ...
***************
أنا مع الإرهاب ...
إن كان يستطيع أن يحرر
المسيح ...
ومريم العذراء ...
والمدينة المقدسة ...
من سفراء الموت والخراب !!
***************
بالأمس ...
كان الشارع القومي في بلادنا
يصهل كالحصان ...
وكانت الساحات أنهارا
تفيض عنفوان ...
وبعد أوسلو ...
لم يعد في فمنا أسنان ...
فهل تحولنا إلى شعب
من العميان .. والخرسان ؟؟
***************
متهمون نحن بالإرهاب ...
إن نحن دافعنا بكل قوة
عن إرثنا الشعري
عن حائطنا القومي ..
عن حضارة الوردة ..
عن ثقافة النايات .. في جبالنا
وعن مرايا الأعين السوداء
***************
متهمون نحن بالإرهاب ...
إن نحن دافعنا بما نكتبه ...
عن زرقة البحر ...
وعن رائحة الحبر
وعن حرية الحرف ...
وعن قدسية الكتاب !!
***************
أنا مع الإرهاب ...
إن كان يستطيع أن يحرر الشعب
من الطغاة .. والطغيان ...
وينقذ الإنسان من وحشية الإنسان
ويرجع الليمون والزيتون
والحسون
للجنوب من لبنان ...
ويرجع البسمة للجولان ....
***************
أنا مع الإرهاب ...
إن كان يستطيع أن ينقذني
من قيصر اليهود ...
أو من قيصر الرومان !!
***************
أنا مع الإرهاب ...
ما دام هذا العالم الجديد ...
مقتسما
ما بين امريكا .. وإسرائيل
بالمناصفة !!
***************
أنا مع الإرهاب ...
بكل ما أملك من شعر
ومن نثر ...
وممن أنياب ...
ما دام هذا العالم الجديد ...
بين يدي قصاب !!
***************
أنا مع الإرهاب
ما دام هذا العالم الجديد
قد صنفنا
من فئة الذباب !!
***************
أنا مع الإرهاب ...
إن كان مجلس الشيوخ في
أمريكا ..
هو الذي في يده الحساب
وهو الذي يقرر الثواب ...
والعقاب !!
***************
أنا مع الإرهاب ...
ما دام هذا العالم الجديد ...
يكره في أعماقه
رائحة الأعراب !!
***************
انا مع الإرهاب ...
ما دام هذا العالم الجديد ...
يريد أن يذبح أطفالي ...
ويرميهم إلى الكلاب !!
***************
من أجل هذا كله ...
أرفع صوتي عاليا :
أنا مع الإرهاب !!
أنا مع الإرهاب !!
أنا مع الإرهاب


لندن 15 نيسان 1997


Thursday, December 28, 2006

الكريس........اسف كل سنه وانتم طيبين

كل سنه وانتم طيبين يا شباب,بمناسبه "عيد الضحى "مش بالكريسماس ولامواخذه,صحيح هو ايه الكريسماس ده؟؟!!! مش عارف
بسمع عنه كتير الايام دى ؛يمكن انا مش عايش فى الدنيا بس فعلا ظاهره غررريبه جدا لاحظتها الايام اللى فاتت والاغرب انى سمعت مسلمين بيتكلم عليه والشباب بينظمو ازاى هيحتفلو بيه......!!!!!؟ ايه.. ايه.. فى ايه... ايه اللى انا بسمعه ده؛الاغرب انك تلاقى شباب من المسلمين بيتكلو ف كده طب لييييييييييييه...؟ ولاحظ السنه اللى فاتت ان فى شباب كانو لبسين ملابس سانتا كلوز وبيحتفلو
طب احنا بنعمل ليه كده..؟؟؟ممكن قله ايمان ...بعد عن ربنا .....فراغ .....اسباب كتير جدا انا لاقيت اراء غريبه جدا فى الموضوع ده تعالو نشوف :
زينب. ع ــ معلمة:
تقول أنها تشارك في احتفالات أعياد الميلاد ورأس السنة وتهنئ المسلمين والنصارى علي السواء لأن الفرحة تعم الجميع .. لأن هذا نوع من مشاركة النصاري في أفراحهم .. و تقول أنها لا تنظر إلي الأمر من الناحية العقائدية و إنما من الزاوية الاجتماعية ومن باب التعايش .. وتقول : الناس في هذه المناسبات يقومون بالزيارات للأهل وعمل الخبائز والفطائر ويقدمون الهدايا لبعضهم البعض .

اتفرجو والنبى على المسلمين .قال ايه نوع من المشاركه و التعايش....يكششششش ...ولا بلاش المهم خلونا نكمل

أم عمار ــ معلمة ، توافق في موقفها من المشاركة، لكنها مع ذلك تقول أنها لاتعلم حكم التهنئة بعيد النصاري .. تضيف فيما يتعلق بممارسات الناس في هذين اليومين فتقول : بعض الناس يجعلونه يوماَ جميلاَ تتجمع فيه الأسر ويقضون أوقاتاً جميلة .. ولكن البعض يجعلونه يوماَ للشهوات والملذات ــ تقصد المحرمة ــ والاحتفالات الفارغة، والأحري بهم أن يبكوا علي العام الذي مضي من حياتهم، فالعمر يمضي ولم نعد شيئاً للآخرة . تسابيح خالد ــ معلمة ترى أنه لا فرق بين الكريسماس و رأس السنة فالإثنان من أعياد الكفار ولا تجوز المشاركة فيهما ولا التهنئة بهما ..وهي تعتقد أن الأمر متعلق بالعقيدة وليس هو مجرد مجاملة اجتماعية .

و لكن بهاء الدين ميرغني ــ موظف علاقات عامة يرجع أمر هذه الحيرة والاضطراب إلي تقصير الدعاة إلي الله في إسداء النصح، فيقول :
كثير من المسلمين يحتفلون بهاتين المناسبتين من دون النظر إلي كونهما أعياد دينية ـ خاصة بالنصارى ـ بل علي انها نوع مــــن البهجــــــة .. وذلك للتقصير من الدعاة في تبيين العلاقة بين الإســـــــلام و بقية الأديــــان ( لكم دينكم ولي دين ) .


يا ترى انتو رايكم ايه.....؟؟؟
هههههههههه فى ناس قالت فى فرق بين بين المشاركة والتهنئة !!!! من حق هو فى فرق؟ لقيت ناس بتفتى فتاوى غريبه واللى يقول :ان المشاركه حرام....بس المجامله لاباس بها شوف والنبى الكلام لا اسمع دى بقه و البعض الآخر يفرق بين التهنئة في رأس السنة و التهنئة بالكريسماس تعالو نشوف اراء

ابو بكر الرشيد ـ مهندس كمبيوتر يري أن هناك فرقاً فيقول :
أولاً المشاركة غير التهنئة، فالتهنئة للمواطنين غير المسلمين لا أري بها بأساً .. أما المشاركة في الاحتفال بهذه الأعياد فأعتقد أنها غير صحيحة دينياً و اجتماعياً .
و يضيف حول التهنئة : " اعتقد أنها عادة متجذرة في المجتمع السوداني .. ولا ننسي أن أهل الأديان الأخري
يهنئون المسلمين بأعيادهم الخاصة، فعليه يتبيَّن أن التهنئة لا تعني بالضرورة إقرارهم .



اما وليد ـ طالب بكليه الطب فيقول
أعتقد بحرمة المشاركة في أعياد الميلاد ( الكريسماس) و التهنئة بها لكونها أمر ديني خاص بملتهم .
و لكن وليد ينظر إلي رأس السنة علي أنها سنة جديدة فقط فيقول : لا أري بأساً بالتهنئة برأس السنة الجديدة كما
وردت بذلك فتوى العلامة بن عثيمين بجواز التهنئة بالسنة الهجرية الجديدة .
ولكن أحمد صبري عبد العال ــ مهندس كان له رأ ي حاسم في المسألة حيث يقول :
أعتقد أنه لا فرق بين الكريسماس و رأس السنة فالجميع أعياد كفار ولا تجوز المشاركة فيهما و لا التهنئة بهما .. ويضيف : إذا كانت هناك تهنئة فمعني ذلك أني أشجعه علي دينه .


ويجدر بى أن ا نقل هنا ما أفتي فضيلة الشيخ عبد الحي يوسف ــ رئيس قسم الثقافة الإسلامية بجامعة الخرطوم فيما يخصُّ تهنئة النصاري بأعيادهم، حيث يقول :
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين، أما بعد.
فلا يجوز للمسلم أن يهنئ الكتابي بعيده المرتبط بدينه كالكريسماس مثلا؛ ولا أن يأكل من طعامهم المصنوع احتفاء بذلك اليوم أو غيره من أعيادهم الدينية؛ وذلك لوجوه شرعية معتبرة:
أولها: أن ذلك من التشبه بهم حيث يهنئ بعضهم بعضاً في ذلك اليوم وقد قال النبي( ص) {من تشبه بقوم فهو منهم} رواه أحمد وأبو داود
ثانيها: أن ذلك من التعظيم لشركهم وعونهم على كفرهم وقد قال الله عز وجل ((ولا تعاونوا على الإثم والعدوان))
ثالثها: أنه لم يكن من هدي النبي تهنئة غير المسلمين بعيدهم، وقد علمنا أن اليهود كانوا يساكنونه المدينة ولم ينقل أنه هنأهم بعيدهم، ولا أصحابه من بعده كذلك
رابعها: أنه قد تتابع النقل عن أئمة الدين رحمهم الله تعالى النهي عن ذلك والتحذير منه وهم المقتدى بهم:
في المدخل لابن الحاج المالكي رحمه الله تعالى 2/48: وكره ابن القاسم للمسلم أن يهدي إلى النصراني في عيده مكافأة له. ورآه من تعظيم عيده وعوناً له على مصلحة كفره. ألا ترى أن لا يحل للمسلمين أن يبيعوا للنصارى شيئاً من مصلحة عيدهم لا لحماً ولا إداماً ولا ثوباً ولا يعانون على شيء من دينهم؛ لأن ذلك من التعظيم لشركهم وعونهم على كفرهم، وينبغي للسلاطين أن ينهوا المسلمين عن ذلك، وهو قول مالك وغيره لم أعلم أحداً اختلف في ذلك انتهى.
ولو قيل: إنهم يهنئوننا في أعيادنا فلم لا نهنئهم بأعيادهم؟ فالجواب: أننا محكومون بالشرع لا بالأهواء وليست تهنئتهم لنا مبيحة تهنئتنا لهم، فليست المكافأة لازمة بكل حال، ولو أنهم دخلوا في الإسلام أنكافئهم بدخولنا النصرانية مثلا؟ ولو أن النصراني عصى الله فسقى مسلماً خمراً أيحل للمسلم أن يسقيه الخمر؟ والواجب على المسلم أن يعظم الأيام التي عظمها الشرع ويعرض عما سوى ذلك ولا يغتر بكثرة الفاعلين، والعلم عند الله تعالى.

فد حكي في كتابه "السودان عبر القرون" عن أهل " مملكة سنار" : أنهم كانوا إذا مرَّ بهم نصراني أو صادفوه في طريقهم يصيحون في وجهه بالتوحيد : لاإله إلاَّ الله محمد رسول الله !! . . وسائل الإعلام ولا شك لها أثر كبيرفي تذويب الفوارق بين المسلمين وأهل الأديان الأخري، من خلال الطرق الدائم علي مصطلحات مثل " الأخوة الدينية" و " المواطنة "، ومن خلال بثها المستمر لبرامج الاحتفالات الدينية للنصاري، ما زالت الفضائيات تعرض عادات الناس في الغرب والشرق علي أنها من الأمور العالمية و السمات الحضارية .

اظن كفايه كده........ انا خلااااااااااااااااااااااااااااااااص مش هكتب تانى كل واحد عقله فى راسه يعرف خلاصه وكل سنه وانتم طيبين بمناسبه عيد الاضحى

no comment

بصراحه ادخل وشوف بنفسك

http://www.amcoptic.com/



Saturday, December 16, 2006

الشباب و العمل الخيري التطوعي

بدأت الحكاية لما واحد صاحبي في معهد خدمة اجتماعية ببنها راح لمؤسسة تربية البنين في مدينتنا وهي مدينة شبين الكوم بمحافظة المنوفية علشان يخلص التدريب العملي بتاعه. لما راح الحقيقة لقى المكان كويس جدا و الاولاد بيتخدموا كويس و بيكلوا كويس و بيروحوا مدارسهم و عايشين في مستوى كويس و ده الحقيقي شيء جميل، لكن كان في مشكلة تانية ان مكنش في اللي يراعي الاولاد دول اجتماعيا بمعني محدش من الناس بيروح يقعد معاهم او يحضر الحفلات او بيزورهم في الاعياد او بمعنى اصح بيتبناهم و هما داخل المؤسسة صحيح في ناس شغالة جوه المؤسسة و في اخصائيين اجتماعيين و الناس ديه شايفه شغلها بس للأسف هما لوحدهم مش كفاية. فقعدنا نفكر الناس ليه مبتروحش تشاركهم حياتهم و خصوصاً ان الاولاد دول كتير فيهم ايتام او لقطاء فلقينا ان محدش اصلا بيدعوهم لكده او على الاقل قليل و من هنا خرجت فكرة. ان ليه احنا كشباب منخدش المبادرة و نعمل حاجة زي نادي غير رسمي يكون اعضاءه من الشباب و نبدأ نتعاون مع ادارة المؤسسة في ان احنا نشارك الاولاد دول حياتهم و نخليهم يندمجوا في حياتنا الاجتماعية بحيث نعوضهم عن الاهل و نقوم بنشاطات كتير زي

مسابقات ثقافية و زيارات للمكاتبات و تبني اي مواهب فنية و مساعدتهم فيها و تحسين الجانب الديني و تحفيظ القرآن و تقويم الاخلاق

تنظيم دورات رياضية و تبني اي مواهب رياضية و نخذهم يتدربوا في الاندية لتنمية رياضة معينة مثلا يمكن حد فيهم يوصل و يكون لاعب كبير

متابعتهم في مدارسهم لان لقوا ان البعض منهم ليه سلوك سيء في المدارس و ممكن نديهم دروس تقوية في المواد اللي ممكن نشرحها او يكون في عضو مثلا من كلية تربية يدرسلهم المادة اللي هما عايزينها

المشاركة في تنظيم الرحلات و الحفلات و دعوة الناس من خارج المؤسسة علشان يحضروا الحفلات ديه

ان احنا نحسن السلوك الاجتماعي للاولاد دول زي ما قلت بأشراكهم في مجتمعنا. وكمان لما النادي ده يتوسع في نشاطه مش هيكون قاصر على مؤسسة واحدة هيتسع ليشمل باقي المؤسسات سواء في المدينة و في باقي المحافظة

و علشان تعرفوا ان احنا مبنتكلمش و بس احنا رحنا فعلا لأدارة المؤسسة و عرضنا عليهم الموضوع و بصراحة الناس تحمسوا جداً للفكرة و طلبوا مننا خطة مكتوبة علشان تتناقش و يوافقوا عليها و الحقيقة احنا سعيدين بالبداية ديه.

احنا عايزين ايه منكم

الكلام ده موجه على وجه الخصوص لشباب مدينة شبين الكوم محافظة المنوفية و دعوة موجه لشباب مصر كلهم انهم ياخدوا نفس المبادرة و ينفذوها في مدينتهم يمكن بالطريقة ديه نقدر نربي الاولاد دول بطريقة كويسة يطلعوا ناس تخدم بلدهم بدل ما يطلع فيهم (التربيني) و امثاله اللي كان اهمال المجتمع ليهم سبب في اللي هما فيه دلوقتي. ذي ما قلت احنا عايزين شباب يشاركونا في النادي ده و نبدأ سوا ننفذ اي افكار هتخرج من الاعضاء دول. انا عارف ان الموضوع ممكن يكون غريب لبعض الناس لاننا للأسف بقينا في مجتمع بقى العمل الخيري فيه حاجة غريبة لكن ده عمره ما هيرجعنا او يمنعنا ان احنا ننفذ الكلام ده

ارجوك.... لو انت مهتم بالفكرة سيب ردك سواء عايز تشترك معانا او حتي تدينا افكار جديدة ممكن تساعدنا ان احنا نقوم بالعمل ده...او حتى قلنا امثلة للنشاطات اللي ممكن نقوم بيها...افتح باب النقاش علشان نوصل للصالح العام لان الاولاد دول محتاجين للشباب امثالنا.او على الاقل ادعولنا ان ربنا يوفقنا ان شاء الله.

للاستعلام او لأي اسئلة راسلنا على

shreef552000@yahoo.com

Thursday, December 07, 2006

بسم الله..ابدأ

فكرت طويلا قبل ان انشأ مدونتي الخاصة
و فكرت اكثر حين حاولت ان اختار اسم لها ولم اجد اسما ابلغ
من ذلك الاسم الذي ستندهشوا لقراءته و هو في الحقيقة السبب الذي منعني ان ابدا مبكراً في التدوين
لان اوقات لما تيجي تفكر في ماهية حاجات كتير احنا بنعملها في الدنيا
او حتى الدنيا نفسها هتلاقي ان ليها ايقاع مجنون
ولما تيجي تشارك الناس في في الكلام ده ممكن فعلا يفتكروك مجنون
علشان كده قررت ان انا اكتب بغض النظر عن اي حاجة ممكن تقاطعني
المدونة ديه هيكون مواضيعها عن كل حاجة
و في كل مجالات الحياة
و هكتب بصراحة و هنتظر تعليقات الناس و ننتناقش
ونفهم بعض كويس ونشوف وجهات نظر الناس اللي انا هكون سعيد بيها
وبس..