Saturday, December 30, 2006

حاجه تقرف

اظن كل الناس شافت الصورة ديه انا مش عارف الحقيقة اتكلم اقول ايه بس اللي انا اعرفه كويس ان ديه حاجة قذرة. كلنا أتفاجئنا لما شفنا القنوات الاخبارية بتعرض الصور ديه لاعدام الرئيس صدام حسين...الراجل ده كان في يوم من الايام رئيس دولة عربية مهما عمل في بلده اه من حقه انه يتحاكم لو كان اخطأ من حقه انه يتعاقب و يتعدم كمان لو كان ده هيحقق العدل بس هيتحاكم محاكمة عادلة على ايد عراقيين فعلا بيحكموا بعدل مش على ايد ممثلين في مسلسل سخيف كان المخرجين فيه هما الامريكان و ابطاله هما شويه خونه باعوا نفسهم زي ما بيقولوا من اجل حفنة دولارات. اد ايه المنظر كان مؤلم لكل عربي شايف ان الحركة ديه ما هي الا انها بتجعل من صدام امثولة او علشان يبقى عبرة لاي حد مش على كيف ماما امريكا حتى يا اخي الوقت اللي اختاروه علشان يعدموه في عيد الاضحى زي ما يكون بيقولوا ديه اضحية العراقيين حاجة تكسف يا عرب بجد حاجة تكسف يمكن يكون صدام ظلم ناس كتير لكن ما اظنش ابدا ان تكون نهايته بالشكل المخزي ده.و اللي بستغربله اكتر فرحة العراقيين في الشوارع فرحانيين على ايه!!على اعدام الراجل ولا على ديموقراطية مش هتحصلوا عليها ابدا و هي بيقدمهلكم عدوكم اللي عايز مصلحته و بس فوقوا يا عراقيين شوفوا انتوا رايحيين على فين...

4 comments:

Anonymous said...

انا شايف ان احنا خدنا على اننا شعوب (شى حا) وامريكا هى العربجى بتاع الحنطور الى بتطرب ال..........
المهم حقيقى رغم كل الى عمله لكن كلنا
حزينين عليه زى ما عمل حاجات وحشه عمل حاجات حلوه

و انا شخصيا ادعيله ان
ربنا يرحمه
اما ماما امريكا ف بكده تبقى فضيت علشان تدور على الضحيه بتاعت العيد الى جاى

Anonymous said...

اصلا ده ان دل على شئ يدل على مدى غباء الادارة الامريكية ده يعنى غير مشهد الاعدام ده كمان بعد شوية جابو منظر جثته و شالو الغطا من على وشه ده كدة اصلا يعنى عملو منه شهيد يعنى من وجهة نظرهم يعنى لو عندهم شوية مخ كانو ذلوه و هو عايش لكن يلا هم اغبيا اصلا و بوش ده حتى الامريكان مش طايقينو
و بصراحة بئى انا رأيى و لو انه يبان عجيب و غير موضوعى بس بجد العراقيين دول شعب زبالة و يستاهلو اللى يجرالهم و مكنش فى حد حيعرف يحكمهم غير صدام عشان هم مش بيمشو غير بمعاملة البهايم
بجد يا جماعة اصل يعنى منتهى القسوة و مفيش دم ولا عروبة و احنا اللى محروق دمنا عليهم و هما ولا هم هنا

Shreef said...

حلوه احنا شعوب شي حا جميلة..عندك حق بس لحد امتى اظن المفروض يعني ان الشعوب العربية تقول كفاية حرام لكن يبدو ان لسه في اسوأ..الادارة الامريكية مش فارقة معاها يا اخ sasoo
و رأيك اللي انت بتقول على غريب و غير موضوعي (يا ريت تضم صوتي لصوتك)رأيك سليم تماما احنا فعلا كده اللي يحترمنا نتمرد عليه و اللي يدينا على دمغنا نمشي محترمين و للاسف حاجة واحدة اللي بتمشي بالطريقة ديه....سلام

ali weeeka said...

ازيكم يا شباب ,نورتونا والله
بجد انا مش لاقى اى تعبير اقوله على اللى حصل , بس ده درس للعرب اللى بيتعونو مع اللى اسمهم ايه......ال....البتوع دول اللى ....اه ياعم الاميكاونيين, المهم ادى اخرتها , بعد اذنك يا ساسو الناس دى مش عايزه تزله ,دول عايزين يغطو نفسهم مش
هم مش هيستفيدو حاجه من ازلاله , بالعكس طول ما هو عايش هيفضل يخبط فى الكلام ويعورهم, وانا معاكى ان الشعب العراقى
شعب عايز الكورباك والنار, وكمان مايحوقش

يا اخى كنت كملها ال....... انا بصراحه استخصرت اشيل زنب الشتيمه دى يابنى عالم جبله فقدو الاحساس بكل شئ اولا الكرامه و عزه النفس و .... بعد كده اى شئ يهون ما هى خلاص خربت مالطه
انا زعلت اول ما سمعت الخبر وزعلت اكتر لما شفت مظاهر الفرح فى العراق, مهما كان ده انسان عربى لازم نزعل عليه مهو لما الامريكاونيين يشوفو كله ده , يفرحو اكتر ويتاكدوا ان هزيمتنا اصبح كدخول الحمام ولامو اخذه فى التعبير بس هيه فعلا كده للاسف , انا ما بقولش لا لاعدام صدام بس احنااااااااااا اللى نعمل كدهمش لامريكا....الناس دول سمحونى مش قادر اكتبها ,الموضوع كبير جدا وله ابعاد كتير بس كفااااااااااااااااايه قرف لحد كده
انا لله وانا اليه راجعون
اللهم اغفر له وارحمه